واکی تاکی مجاز چیست

واکی تاکی مجاز چیست ؟

واکی تاکی مجاز چیست ؟ واکی‌تاکی مجاز به بیسیم‌هایی گفته میشوند که دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس ( www.cra.ir ) می‌باشند و کلیه بیسیم های واکی تاکی فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات غیر مجاز میباشند .
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بدون داشتن مجوز می توانند از بیسیم واکی تاکی مجاز استفاده نمایند.

واکی‌تاکی مجاز بدون نیاز به نصب هرگونه سیستم جانبی از قبیل دکل ، آنتن ، دستگاه سانترال یا فرستنده مادر قابل استفاده میباشند. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به عدم محدودیت در تعداد افراد استفاده کننده از دستگاه جهت برقراری ارتباط در کلیه امکان عمومی اشاره نمود.

تمامی عرضه کنندگان بیسیم واکی تاکی مجاز ( حرفه ای ) باید دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند، و در صورت خرید اینترنتی بیسیم مجاز به مجوز های مربوطه از قبیل اخذ پروانه تجهیزات رادیویی ، نشان ملی ثبت و نماد اعتماد الکترونیکی ، ارائه فاکتور رسمی ( شرکت ثبت شده ) و درگاه بانکی مورد اعتماد در سایت عرضه کننده محصول مورد نظر توجه فرمائید.

امروزه بیسیم‌ واکی تاکی مجاز در مدل های گوناگون به بازار عرضه شده اند ، برخی از آنها دارای صفحه نمایش LCD ، رنگی و LED میباشند و برخی دیگر دارای استانداردهای IP متفاوت و هر کدام با امکانات و آپشن های منحصر بفرد خود از قبیل : چراغ قوه ، رادیو و … را دارند که بهره بردار با توجه نوع استفاده خود از دستگاه بیسیم واکی تاکی مجاز میتواند یک مدل را بنا به سلیقه و کاربرد خود انتخاب و تهیه نماید ولی باز هم باید به دارا بودن دستگاه بیسیم مورد نظر از سازمان تنظیم مقررات دقت نماید.

از دیگر امکانات مورد توجه برای انتخاب بیسیم واکی تاکی مجاز مجهز بودن بیسیم به صفحه نمایش می‌باشد، زیرا این امکان را بوجود می آورد تا مصرف کننده به منو های دستگاه بصورت دستی دسترسی داشته و بتواند بسته به نیاز خود آنها را تنظیم نماید بعنوان مثال امکان تغییر کدهای RX و TX را بصورت دستی، جهت شخصی سازی مکالمات میسر می نماید و در برخی دیگر از واکی تاکی مجاز که صفحه نمایش ندارند، کد گذاری کانالها جهت خصوصی کردن  مکالمات تنها بصورت پروگرام و در شرکت عرضه کننده بیسیم واکی تاکی مورد نظر صورت می‌پذیرد.

از دیگر ویژگی‌های واکی تاکی مجاز می‌توان به نوع باتری و ظرفیت آن اشاره کرد که نوع باتری آنها لیتیومی ( LI-ion ) می باشد در نتیجه در مدت زمان بیشتری شارژ بیسیم حفظ و نگهداری می‌شودو دارای طول عمر مفید بالا و همچنین دارای ظرفیت های مختلف باطری آنها از ۱۳۰۰ میلی آمپر  شروع میگردد که در بنا شرایط بهره بردار ( کارگاهی ، حفاظتی و مراقبتی ، کارخانه ، انبار ، تولیدی و یا در مسافرت‌ها و گروه‌های گردشگری و آفرود ) بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

خواندن
از کجا بدانیم کدام بیسیم واکی تاکی، مجاز است؟

توان و برد واکی‌تاکی مجاز :

توان دستگاه‌های واکی‌تاکی مجاز ۰.۵ وات ( ۵۰۰ میلی آمپر ) می‌باشد. دقت نمایید، توان دستگاه رابطه مستقیمی با برد دستگاه واکی‌تاکی دارد.
دستگاه واکی تاکی که با امواج رادیویی کار می کند دارای برد مفید تا فاصله ۱۵۰۰ متر می‌باشد و در صورتی که محیط استفاده از بیسیم فاقد موانع و معارض بوده و خارج از شهر باشد ، مانند : دشت ، دریا ، بیابان و یا به اصطلاح شرایط ایده آل برد دستگاه تا ۳ کیلومتر نیز می‌رسد که به آن برد اسمی دستگاه گفته می‌شود.
نحوه کار بیسیم به گونه ای است که شما پیام خود را توسط بیسیم ارسال کرده و پیام شما بصورت امواج رادیویی در محیط انتشار می‌یابد و سپس توسط دستگاه بیسیم گیرنده دریافت و بصورت امواج صوتی، توسط بلندگو پخش می‌شود.

فرکانس واکی‌تاکی مجاز :

باند فرکانس‌ دستگاه‌ واکی‌تاکی مجاز در بازه فرکانسی ( ۴۳۳.۵ – ۴۳۳ ) مگا هرتز می باشد. به این بازه فرکانسی که در باند فرکانسی UHF می‌باشد برد کوتاه می‌گویند. امواج رادیویی با توان مجاز در این بازه فرکانسی توان آن را دارند که در برد مفید دستگاه از میان دیوارها و موانع عبور کرده و پیام رادیویی را دریافت و ارسال نمایند.
تمامی بیسیم های واکی تاکی مجاز دارای حداکثر ۳۵ کانال مجزا بوده که در بازه ( ۴۳۳.۵ – ۴۳۳ ) مگاهرتز امکان ایجاد بی نهایت ارتباط با تعداد افراد نامحدود را بصورت خصوصی شده دارا باشند.

مزیت استفاده از واکی‌تاکی مجاز :

بیسیم واکی تاکی مجاز مزایای متعددی به نسبت بیسیم غیر مجاز داراست، بیسیم غیر مجاز به چند دلیل غیر مجاز شناخته می شود :
۱- بیسیم غیر مجاز بصورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود.

۲- بیسیم غیر مجاز باعث تداخل فرکانس در سیستم ارتباط رادیویی می گردد.
۳- بیسیم غیر مجاز فاقد مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات میباشد.
۴- بیسیم غیر مجاز به بهره بردار امکان تغییر مشخصات فنی و فیزیکی بیسیم را میدهد.
۵- بیسیم غیر مجاز فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت و نماینده رسمی میباشد.

برخی بیسیم های حرفه‌ای که با مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد کشور نمی گردند و استانداردهای لازم سازمان تنظیم مقررات را برای اخذ مجوز ندارند، می توانند در فضای فرکانسی کشور تداخل ایجاد کنند و در نتیجه تهیه ، بهره برداری و خرید و فروش آنها ممنوع است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا مقایسه بیسیم واکی تاکی مجاز و غیر مجاز بر روی این لینک کلیک نمایید .

خواندن
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

بیسیم مجاز
استفاده از کلیه بیسیم های واکی تاکی مجاز برای کلیه اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکتهای دولتی و خصوصی در کلیه اماکن عمومی مجاز می باشد .

بیسیم واکی تاکی مجاز که امروزه در ابعاد کوچکتر نسبت به گذشته و به اندازه تلفن همراه وارد بازار شده است، به نسبت تلفن همراه نیز مزایای متعددی دارد که از میان آنها می توان به برقراری تماس گروهی ،هزینه مکالمه رایگان و استفاده از آنها در مکان‌های فاقد پوشش آنتن دهی موبایل اشاره کرد. 
در کل مزیت استفاده از واکی تاکی مجاز را می توان بصورت ذیل خلاصه کرد:
۱- عدم تداخل فرکانس در سیستم ارتباط رادیویی
۲- انجام مکالمه آسان و رایگان بدون هیچ گونه هزینه جانبی
۳- عدم محدودیت از نظر تعداد جهت برقراری ارتباط توسط واکی تاکی مجاز
۴- دارای گارانتی و خدمات پس از فروش
۵- امکان برقراری مکالمه گروهی

کاربرد واکی‌تاکی مجاز :

واکی‌تاکی مجاز با در نظر گرفتن قابلیت‌ها و نوع کاربرد در اماکن عمومی، خصوصی و دولتی از قبیل ( تالارها ، رستوران ، بیمارستان ، اورژانس ، آتش‌نشانی ، مراکز خدماتی ، مراکز خرید و پاساژها ، پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ، کارخانه‌ها ، انبارها ، تاکسیرانی ، کشتیرانی ، مصارف شخصی و … ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برخی از واکی تاکی های مجاز بنا به مشخصات منحصر بفرد خود برای مصارف خاص بهتر میباشند بعنوان مثال بیسیم آفرود یا طبیعت گردی که دارای آنتن بلندتری به نسبت بیسیم های واکی تاکی دیگر هستند، بنا به داشتن آنتن بلندتر برای ارسال و دریافت فرکانس در افزایش برد بیسیم تاثیر بسزایی دارد، همانطور که گفته شد توان و فرکانس بیسیم با برد آن نسبت مستقیمی دارد، حال در شرایطی که توان و فرکانس بیسیم‌های واکی تاکی مجاز با یکدیگر برابر باشد، بیسیمی که آنتن بلندتر داشته باشد، دارای برد بالاتری خواهد بود.
در گروه های طبیعت گردی و آفرود که گروه‌ها معمولا از یکدیگر فاصله زیادی دارند و در حال حرکت از بیسیم استفاده میکنند، به برد بیشتری نیاز است که وجود آنتن بلندتر به کمک این این مشکل می آید.

واکی تاکی مجاز چیست ؟