فرق بیسیم UHF با VHF چیست؟

بیسیم با فناوری رادیویی کار میکند و تفاوت اصلی آن با رادیو در این است که بر خلاف رادیو که فقط گیرنده امواج رادیویی است، بیسیم واکی تاکی هم گیرنده امواج رادیویی است و هم فرستنده. بیسیم واکی تاکی در دو موج UHF (Ultra Hihg Frequency) و VHF (Very Hihg Frequency) کار میکند که متداول ترین فرکانسی که بیسیم واکی تاکی با آن کار میکند، ۱۳۶-۱۷۴ مگاهرتز (VHF) و ۴۰۰-۴۷۰ مگاهرتز (UHF) می باشد.

بیسیم واکی تاکی فرکانس VHF

فرکانس VHF معرف فرکانس بسیار بالا بوده که برای انتقال امواج رادیویی با باند فرکانسی از ۳۰ مگاهرتز تا ۳۰۰ مگاهرتز استفاده می‌شود. این فرکانس دارای طول موجی بین ۱ تا ۱۰ متر بوده که اغلب از این نوع فرکانس برای پخش رادیو و تلویزیون و همچنین به عنوان یک کانال ارتباطی برای هواپیماها و ناوبری استفاده می‌ گردد. در زیر کاربرد های فرکانس VHF اشاره شده است:

  1. بیسیم واکی تاکی : از مهم ترین کاربردهای فرکانس VHF می‌توان به استفاده از آن در بیسیم واکی‌تاکی‌ اشاره کرد. بسیاری از مدل های بیسیم واکی تاکی حرفه ای از این فرکانس استفاده میکنند.
  2. پخش رادیو و تلویزیون : از دیگر کاربردهای فرکانس VHF در ارتباطات می‌توان به سیستم پخش رادیو و تلویزیون اشاره کرد. بسیاری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از فرکانس VHF برای انتقال برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.
  3. مخابرات هوایی و ناوبری : VHF برای ارتباطات هوایی و ناوبری نیز استفاده می‌شود. از جمله این کاربردها می‌توان به ارتباطات میان پروازهای هواپیماها و ایستگاه‌های کنترل هواپیما اشاره کرد. همچنین در ارتباطات دریایی، VHF برای ارتباطات دریایی و ناوبری استفاده می‌شود.
خواندن
مجازات بیسیم های غیرمجاز

در نتیجه، فرکانس VHF از اهمیت بالایی در ارتباطات بی‌سیم برخوردار است و در بسیاری از زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیسیم واکی تاکی فرکانس UHF

فرکانس UHF به‌عنوان یکی از فرکانس‌های مورد استفاده در ارتباطات در بیسیم واکی تاکی مورد استفاده قرار میگیرد. UHF مخفف Ultra High Frequency به معنای فرکانس فوق بالا است و در بازه‌ی ۳۰۰ مگاهرتز تا ۳ گیگاهرتز کار میکند. به دلیل ویژگی‌هایی مانند توان بالا و قابلیت نفوذ در ساختمان‌ها و مناطق شهری، UHF به عنوان یکی از فرکانس‌های مناسب برای واکی تاکی‌ها شناخته شده است.

فرق بیسیم UHF با VHF چیست؟
فرق بیسیم UHF با VHF چیست؟

فرق بیسیم واکی تاکی UHF با VHF

انتخاب بیسیم واکی تاکی UHF با VHF به این بستگی دارد که بیسیم واکی تاکی برای چه کاربردی مورد استفاده قرار میگیرد. فرکانس UHF در فضاهای باز که موانع کمتری وجود دارد کاربرد داشته و میتواند مسافت بیشتری را طی نماید. در فرکانس VHF احتمال تداخل با دیگر سیگنال های رادیویی وجود دارد.

خواندن
معرفی بیسیم واکی تاکی مجاز کاوش KAVOSH T816

با توجه نفوذپذیری بهتری که فرکانس VHF در موانع بتنی و چوبی دارد، از این فرکانس جهت ارتباطات فاصله دور و مکان هایی که موانع زیادی وجود دارد استفاده می گردد. بر خلاف فرکانس VHF، فرکانس UHF از تداخل امواج کمتری برخوردار است.

بصورت کلی باند فرکانس UHF بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و در مشاغلی همچون آتش نشان ها، شرکت ها، بیمارستان ها و … استفاده می گردد.

از فرکانس VHF بیشتر کشتی ها و قایق ها جهت مخابره پیام استفاده میکنند و در ایران سازمان های دولتی، نظامی از فرکانس VHF استفاده میکنند و افراد عادی مجوز استفاده از فرکانس VHF را ندارند.