انواع ارتباط بیسیم
انواع ارتباط بیسیم و انواع شبکه بی‌سیم

انواع ارتباط بیسیم و انواع شبکه بی‌سیم

قدمت ارتباط بیسیم به زمان بسیار دور بر میگردد که از آتش، پرچم، دود و … جهت انتقال پیام در فاصله های دور استفاده می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انتقال اطلاعات با سرعت چشمگیری در فواصل دور منتقل می شود. ارتباط بیسیم، بطوری بخش جداناشدنی از زندگی انسان ها شده که دیگر بدون ارتباط بی سیم، زندگی مدرن ممکن نیست. 

انواع شبکه های بیسیم

شبکه بیسیم ثابت

از معمول ترین شبکه های بیسیم که کاربرد فراوانی دارد شبکه های بیسیم ثابت می باشد که شبکه تلویزیون از این نوع ارتباط استفاده می کند. شبکه بی سیم ثابت از امواج رادیویی جهت برقرار نمودن ارتباط استفاده می کند و از یک طیفی از امواج رادیویی استفاده می کند که توانایی عبور از موانع را دارد و بصورت خط مستقیم حرکت می کند. با توجه به گرد بودن زمین، جهت انتقال امواج بصورت مستقیم حتماً باید از دکل های واسط استفاده شود. در صورت عدم استفاده از آنتن های واسط، امواج پس از طی نمودن مسافتی با زمین برخورد کرده و جذب می گردد.

شبکه بیسیم متحرک

انتقال اطلاعات توسط شبکه های بیسیم متحرک، توسط امواج ماکروویو یا ریزموج انجام می پذیرد. وجود موانع، امواج رادیویی ماکروویو را تضعیف کرده یا می توانند حتی آن ها را از بین ببرند و یا انرژی از آن بکاهند. جهت حل این مشکل و تقویت امواج، از ریپیتر استفاده می گردد. از نمونه دستگاه های الکترونیکی که توسط شبکه های بیسیم متحرک کار می کند، بیسیم واکی تاکی می باشد.
انواع بیسیم واکی تاکی مجاز
انواع بیسیم واکی تاکی مجاز

بیسیم واکی تاکی

در تعریف ساده بیسیم می توان گفت دستگاهی الکترونیکی و قابل حملی است که توسط شبکه های بیسیم متحرک و امواج رادیویی با موج فرکانسی UHF و VHF کار می کند. بیسیم ها در انواع مختلفی وجود دارند که بصورت کلی به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شوند و از  پرکاربرد ترین آن ها نوع خودرویی یا نوع دستی آن به اسم واکی تاکی Walkie Talkie می باشد. فرکانس بیسیم های واکی تاکی با یکدیگر متفاوت بوده و تمامی مدلی های بیسیم واکی تاکی از فرکانس ۱۳۶-۱۷۴ مگاهرتز (VHF) و ۴۰۰-۴۷۰ مگاهرتز (UHF) استفاده می کنند. استفاده از بیسیم واکی تاکی در ایران تحت قوانینی امکانپذیر بوده به نحوی که تمامی مدل های بیسیم واکی تاکی مجوز استفاده در ایران را به دلیل ایجاد اختلال در امواج رادیویی کشور را نداشته و فقط افراد حق استفاده از مدل های تایید نمونه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را دارند. در مقاله بیسیم واکی تاکی مجاز یا غیرمجاز؟ مفصل به این موضوع پرداخته ایم که می توانید به آن رجوع نمایید.
واکی فای WiFi
واکی فای WiFi

شبکه وای فای Wi-Fi

وای فای نوعی از تکنولوژی بیسیم بوده که توسط آن شبکه های کامپیوتری و سخت افزار ها امکان اتصال و انتقال داده ها دارند‌. نام وای فای WiFi الهام گرفته از  Wireless Fidelity به معنی وفاداری بیسیم است که توسط اتحادیه Wi-Fi Alliance به ثبت رسیده است. قدرت تبادل داده در وای فای بسیار بیشتر از بلوتوث بوده و امروزه تمامی دیوایس های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند، دوربین عکاسی، لپ تاپ، کامپیوترهای رومیزی و … از اتصال وای فای استفاده می کنند. وای فای WiFi توسط مودم های وایرلس، در فرکانسی بین ۲٫۴GHz و ۵GHz کار می کند. از پرکارترین وسایل الکترونیکی که از وای فای استفاده می کند، مودم وای فای می باشد که دارای اکسس پوینت وای فای بوده و اینترنت دریافتی که می تواند از طریق سیستم ADSL ، ۴G , 5G , WIMAX و غیره می تواند اینترنت دریافتی را به سایر تجهیزات منتقل نماید. 
بلوتوث Bluetooth
بلوتوث Bluetooth

بلوتوث Bluetooth

فناوری بلوتوث Bluetooth که در فارسی به معنای دندان آبی می باشد از لقب یک پادشاه اسکاندیناوی الهام گرفته شده است. لوگوی بلوتوث از حرف نخست این پادشاه وایکینگ (ᚼ , ᛒ) هارالد بلوتوث گورمسون نامگذاری و طراحی شده که برگرفته از خط رونی اسکاندیناوی می باشد. فناوری بلوتوث را می توان محبوب ترین ارتباط کوتاه برد، نام برد که از طریق امواج الکترومغناطیسی کار می کند. پیدایش فناوری بلوتوث به زمانی بر میگردد که شرکت اریکسون سوئد و IBM جهت اتصال بی‌سیم لپ تاپ و تلفن همراه به دنبال راهی بودند که بتوان داده را بدون دخالت سیم منتقل نمود. اولین تلفن همراهی که به فناوری بلوتوث مجهز بود، مدل T36 از کمپانی اریکسون بود. دستگاه های الکترونیکی دارای بلوتوث، از امواج رادیویی کم توان در باند فرکانسی ۲٫۴۰۲ و ۲٫۴۸۳۵ گیگاهرتز کار می کنند. از معمول ترین دستگاه هایی که امروزه با فناوری بلوتوث کار می کند می توان به موس و کیبورد های کامپیوتر اشاره کرد.
5G شبکه تلفن همراه
۵G شبکه تلفن همراه

شبکه های بیسیم تلفن های همراه

هیچکدام از فناوری هایی که در قرن بیستم وارد زندگی انسان ها شد به اندازه تلفن های همراه، موجب تحول در ابعاد زندگی و کار افراد نشده است. تلفن همراه در حدود چهل سال است که ابداع شده است و امروزه در حدود ۸ میلیارد مشارکت داشته و می توان آن را اصلی ترین و پرکاربردترین دستگاه ارتباطی که توسط شبکه بیسیم کار می کند، نام برد. به بیان ساده کارکرد تلفن های همراه همانند واکی تاکی توسط امواج رادیویی کار میکنند با این تفاوت که تلفن های همراه به دلیل تعدد تماس ها، و عدم ایجاد تداخل، باید به دکل های مخابراتی BTS متصل بشوند و این دکل ها سیگنال ها را به مرکز کنترل Base Station که وظیفه آن تحلیل و مدیریت ارتباطات است مخابره می گردد در مقاله تفاوت بیسیم واکی تاکی با گوشی موبایل ، بیشتر در این مورد توضیح داده ایم. با ظهور تلفن های هوشمند استفاده از اینترنت همراه بسیار فراگیر شده و فناوری های مانند ۳G , 4G  , ۵G که توسط شبکه های بیسیم تلفن همراه کار می کنند و با توجه به ظهور اینترنت همراه نسل پنجم، تبادل اطلاعات با سرعت فوق العاده ای امکانپذیر می باشد. 
خواندن
مرکز نمایندگی و تعمیر بیسیم واکی تاکی