تفاوت بیسیم واکی تاکی دیجیتال و آنالوگ

تفاوت بیسیم واکی تاکی دیجیتال و آنالوگ

امروزه به دلیل نیاز به ارتباط سریع و امن، استفاده از بیسیم واکی تاکی به دلیل ویژگی ها و مزایایی که نسبت به دیگر دستگاه های ارتباطی دارد، بسیار فراگیر شده است. بصورت کلی بیسیم واکی تاکی، به دو نوع بیسیم دیجیتال و بیسیم آنالوگ تقسیم بندی می شود. بیسیم واکی تاکی دیجیتال نسبت به همتای آنالوگ خود دارای محبوبیت بیشتری می باشد. در این مقاله به تفاوت بیسیم واکی تاکی دیجیتال و آنالوگ می پردازیم.

بیسیم واکی تاکی دیجیتال و آنالوگ چطور کار می کنند؟

بیسیم واکی تاکی دیجیتال و آنالوگ هر دو با استفاده از کانال های رادیویی که سیگنال ها را منتقل می کنند نیز کار می کنند. بطور کلی هر دو نوع بیسیم آنالوگ و دیجیتال در موج فرکانسی بسیار بالا (Very High Frequency) که به اختصار به آن VHF گفته می شود و یا در موج فرکانسی فوق العاده بالا (Ultra High Frequency) که به اختصار به آن UHF گفته می شود، کار می کنند که در طریقه کدگذاری ضد شنود، این دو فرکانس با هم دارای تفاوت هایی می باشند، بطوریکه بیسیم آنالوگ از مدولاسیون در باند فرکانس FM ، جهت کدگذاری استفاده میکند ولی سیستم کدگذاری بیسیم های دیجیتال به این صورت می باشد که قبل از مدولاسیون فرکانس، یک بار بصورت صفر و یک نیز کدگذاری میشوند که وجود این مرحله، موجب برتری بیسیم واکی تاکی دیجیتال از آنالوگ می گردد.

مقایسه طول عمر بیسیم دیجیتال و آنالوگ

بصورت کلی، عمر باطری بیسیم واکی تاکی دیجیتال از نوع دیجیتال آن بیشتر می باشد بنابراین اگر استفاده از بیسیم واکی تاکی بیش‌ از هشت ساعت در روز استفاده می نمایید، بیسیم واکی تاکی دیجیتال مناسب شما است.

مقایسه میزان شفافیت صدا در بیسیم دیجیتال و آنالوگ

میزان شفافیت در بیسیم دیجیتال نسبت به نوع آنالوگ بیشتر است به دلیل اینکه بیسیم آنالوگ بدون تغییر، هر پیامی که توسط میکروفن منتقل می‌شود رو بدون هیچ تغییری در بلندگوی بیسیم گیرنده پخش می کند ولی در بیسیم های واکی تاکی دیجیتال، پیام های صوتی به صفر و یک تبدیل شده و صدای نویز و همچنین صداهای اطراف نیز حذف می شوند بنابراین میزان شفافیت صدا در بیسیم های دیجیتال بسیار شفاف تر می باشد.
بیسیم واکی-تاکی دیجیتال
بیسیم واکی-تاکی دیجیتال

مقایسه برد بیسیم دیجیتال و آنالوگ

میزان برد بیسیم دیجیتال نسبت به آنالوگ در شرایط محیطی یکسان، به دلیل صفر یک بودن، سیگنال به صورت یکدست ارسال می گردد ولی در بیسیم آنالوگ به دلیل ارسال سیگنال بصورت موج سینوسی، در طول مسیر ارسال، سیگنال ضعیف می شود بنابر این برد بیسیم دیجیتال تا حدی از نوع دیجیتال بهتر می باشد. مدل های مختلفی از بیسیم واکی تاکی برد بالا در بازار موجود می باشد.

مقایسه تعداد کانال در بیسیم دیجیتال و آنالوگ

در بیسیم واکی تاکی آنالوگ همه پهنای باند به یک کانال اختصاص داده می شود بطور مثال اگر یک کانال روی فرکانس ۴۰۰ مگاهرتز تنظیم شود این فرکانس بصورت کامل اشغال شده و تعریف کانال دیگری روی این فرکانس امکانپذیر نخواهد بود. ولی در بیسیم دیجیتال، بر روی یک کانال توسط کد های IP، تعداد زیادی کانال قابلیت تعریف داشته و امکان را می دهد تا در فرکانس، افراد متعددی با امنیت به مکالمه بپردازند.

ویژگی ها و مزایای بیسیم واکی تاکی دیجیتال

  • وجود انواع مدل های بیسیم واکی تاکی سیم کارت خور و امکان اتصال این مدل ها به شبکه تلفن شهری و تلفن همراه و همچنین استفاده از فناوری اینترنت ۴G و ۵G
  • دارای قابلیت GPS و مسیر یابی
  • قابلیت اتصال به WIFI
  • امکان ارسال پیام صوتی و دیتا
  • امکان تعریف کدهای IP مختص هر کاربر
خواندن
درباره واکی تاکی

آیا بیسیم واکی تاکی دیجیتال با آنالوگ ست می شود؟

بیسیم واکی تاکی آنالوگ قابلیت ارسال و دریافت سیگنال های دیجیتال را ندارند ولی برخی از مدل های بیسیم واکی تاکی دیجیتال، امکان ست شدن با مدل های بیسیم آنالوگ را دارا می باشند.