آیا بیسیم واکی تاکی قابل ردیابی است؟
آیا بیسیم واکی تاکی قابل ردیابی است؟

آیا بیسیم واکی تاکی قابل ردیابی است؟

بیسیم واکی تاکی از جمله تجهیزات رادیویی می باشد که جهت برقراری ارتباط، از بهترین وسایل الکترونیکی بوده که به دلیل عدم محدودیت هایی که سایر دستگاه های ارتباطی مانند تلفن همراه دارند را نداشته و بدون نیاز به اتصال به شبکه سراسری تلفن همراه، بصورت مستقل امکان ارسال و دریافت امواج رادیویی را دارا می باشد. استفاده از تجهیزات رادیویی از جمله بیسیم واکی تاکی، در کشور ایران دارای قوانینی بوده که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعیین و به مراجع قانونی و قضایی ابلاغ شده است. تمامی مدل های بیسیم واکی تاکی در ایران مجاز نبوده و مدل های که مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند، مجاز به استفاده هستند. حال این پرسش مطرح میشود که آیا اگر از بیسیم غیرمجاز استفاده نماییم چه خواهد شد و مهم تر از آن، آیا بیسیم واکی تاکی قابل ردیابی است؟

بیسیم واکی تاکی

قبل از پاسخ به سوال مطرح شده بهتر است بیشتر با بیسیم واکی تاکی آشنا شویم. بیسیم واکی تاکی که به آن در انگلیسی Walkie Talkie گفته می شود، یک دستگاه الکترونیکی و قابل حمل بوده که می تواند پیام های صوتی ما را در قالب امواج رادیویی ارسال و دریافت نماید. در تعریفی عامیانه، بیسیم واکی تاکی همان رادیو های معمولی بوده، با این تفاوت که رادیوها فقط قادر به دریافت امواج رادیویی هستند و توانایی ارسال امواج رادیوی را ندارند ولی بیسیم واکی تاکی بصورت دوطرفه این امکان را دارد. اولین نسل از بیسیم های واکی تاکی در جنگ مورد استفاده قرار گرفت و اندازه آن به کوچکی بیسیم های امروز نبود و حمل آن توسط یه کوله پشتی میسر میشد. بیسیم های واکی تاکی، امروزه به اندازه یک تلفن همراه هستند و حتی در مدل های بیسیم واکی تاکی سیم کارت خور و بیسیم واکی تاکی اندرویدی در بازار موجود می باشند. 

خواندن
آموزش نحوه مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی
ردیابی بیسیم واکی تاکی غیرمجاز
ردیابی بیسیم واکی تاکی غیرمجاز

بیسیم واکی تاکی غیر مجاز

قبل از خرید بیسیم واکی تاکی، باید در مورد قوانین استفاده از آن آگاهی داشته باشیم. تنها مدل هایی از بیسیم واکی تاکی که دارای مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند، در ایران مجاز به فروش و استفاده افراد معمولی می باشند. انواع مختلفی از بیسیم غیرمجاز با برند های گوناگون و معروفی در بازار ایران به فروش می رسند که بسیاری از این مدل ها فاقد مجوز بوده و حتی فیک می باشند. بیسیم غیرمجاز بصورت قاچاق و غیرقانونی وارد ایران می شوند و موجب اختلال در امواج رادیویی کشور شده و استفاده از آن ها طبق قانون، جرم بوده و فرد استفاده کننده از این مدل ها، مجبور به تحویل دستگاه به مراجع قانونی شده و همچنین علاوه بر ضبط بیسیم وی، پرداخت جریمه و در مواردی طبق حکم قاضی، می تواند حبس را برای فرد خاطی در بر داشته باشد.
بیسیم های واکی تاکی غیر مجاز فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش بوده، و چنانچه دستگاه خراب شود، شرکتی جهت تعمیر بیسیم واکی تاکی برای این نوع بیسیم ها وجود ندارد. مشکل دیگری که خریداران بیسیم غیرمجاز با آن دست به گریبان هستند، عدم یافت شدن لوازم جانبی بیسیم واکی تاکی مانند باطری بیسیم واکی تاکی ، هندزفری، پایه شارژر، قاب، آداپتور و غیره می باشد. 

بیسیم واکی تاکی مجاز

اما سوالی که ممکن است ذهن شما را مشغول کند این است که از کجا متوجه شویم که بیسیم واکی تاکی که قصد خرید آن را داریم مجاز است یا غیر مجاز، اولین و ساده ترین راه تشخیص این موضوع، مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس www.cra.ir و جستجوی مدل بیسیم است. اگر در نتایج جستجوی سایت، موردی یافت نشد، آن مدل غیر مجاز است و باید از خرید آن اجتناب نمود همچنین میتوان برای استعلام آنلاین مجوز بیسیم واکی تاکی مجاز از سایت www.Ott.ir نیز اقدام نمود. بیسیم های واکی تاکی مجاز دارای امکانات مناسبی و متنوعی از جمله باطری لیتیومی، صفحه نمایش LCD , LED، استاندارد محافظتی IP ، کابل USB اندرویدی و … می باشند و از کیفیت و برد استانداردی برخوردار می باشند و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. 

ردیابی بیسیم واکی تاکی غیر مجاز

حال این پرسش مهم مطرح می شود که اگر بیسیم واکی تاکی غیرمجاز خریدیم آیا کسی متوجه می شود و آیا بیسیم واکی تاکی قابل ردیابی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. بیسیم واکی تاکی توسط امواج رادیویی کار می کند و بیسیم های غیرمجاز قابل ردیابی می باشند. ماموران قضایی و انتظامی مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات ردیابی و فرکانس یاب می باشند که می تواند محل دقیق ارسال و دریافت امواج رادیویی بیسیم های غیر مجاز را مشخص نماید. این دستگاه های ویژه قادر به شناسایی دقیق هر نوع تجهیزات رادیویی می باشند و با فرستنده و گیرنده هایی که دارند می توانند منبع سیگنال های تجهیزات رادیویی پنهان و غیر مجاز را مشخص نمایند. 
خواندن
بیسیم واکی تاکی پلیس