آموزش مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی با یکدیگر
آموزش نحوه مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی

آموزش مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی با یکدیگر

بیسیم واکی تاکی امروزه به دلیل مزیت های که دارد در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. اما نحوه مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی با یکدیگر، اصولی دارد که اگر آن ها را رعایت نمایید موجب نظم در ارتباط و تسریع امور کسب و کار شما می گردد که در این مقاله به این موارد می پردازیم.

نحوه کار با بیسیم واکی تاکی

قبل از توضیح در مورد نحوه مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی با یکدیگر، باید نحوه کار کردن با بیسیم واکی تاکی را بدانیم. بیسیم واکی تاکی دستگاه الکترونیکی بوده توسط امواج رادیویی، پیام ما را منتقل می کند. طرز کار اکثر مدل های بیسیم واکی تاکی مشابه هم بوده و کار با آن بسیار ساده است.
ابتدا دستگاه بیسیم را روشن می نماییم، دکمه پاور در مدل های مختلف بیسیم، مختلف می باشد. در بعضی مدل ها با چرخاندن سر ولوم و در بعضی دیگر با نگه داشتن دکمه Power دستگاه روشن می شود. پس از روشن نمودن بیسیم، برای برقرار نمودن ارتباط با دیگر بیسیم های واکی تاکی کانالی را از قبل تعیین می کنیم (بطور مثال ۱۵) و سپس تمام نفراتی که در مجموعه هستند باید دستگاه بیسم آن روی هم کانال تنظیم باشد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. در مجموعه های بزرگ جهت برقراری راحت تر، می توان نفرات را گروه بندی کرد و به هر گروه یک کانال را اختصاص داد تا موجب شلوغی و اختلال در مکالمات نگردد. شایان ذکر است که مدل های بیسیمی که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند باید قابلیت ست شدن با یکدیگر را داشته باشند بطور مثال دستگاه بیسیمی که با فرکانس UHF کار میکند نمی تواند با بیسیمی که با فرکانس VHF کار میکند ست شود. البته تمامی بیسیم های واکی تاکی مجاز با یکدیگر ست می شوند و شما مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.
پس از روشن نمودن دستگاه و مخابره پیام، در کنار بدنه دستگاه یک دکمه به اسم PTT وجود دارد که با فشردن و نگه داشتن آن می توانید برای دیگر بیسیم ها پیام مخابره کنید. بیسیم های واکی تاکی دیگر جهت دریافت پیام شما نیازی به تنظیم دیگری نداشته و فقط باید روشن و روی کانال مربوطه تنظیم باشند.
باید به این نکته توجه داشته باشید که بیسیم واکی تاکی در آن واحد و همزمان توانایی ارسال و دریافت سیگنال را نداشته و یا می تواند ارسال کننده باشد و یا دریافت کننده بنابراین در هنگامی شخص مقابل در حال مخابره پیام می باشد نباید دکمه PTT را فشار دهید زیرا با فشردن این دکمه دستگاه به حالت ارسال کننده در می آید و پیام شخص مورد نظر دریافت نمی گردد.
آموزش نحوه مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی
آموزش نحوه مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی

آموزش مکالمه صحیح با بیسیم واکی تاکی

۱- نخست باید مشخص شود که چه شخصی سرپرست یا به عبارت دیگر Head مجموعه می باشد. این سرپرست شخصی است که جهت هر اتفاق و رویدادی باید به او پیام ها مخابره گردد. 
۲- برای هر شخص بر اساس پستی که دارد یک نام تعیین نمایید. بطور مثال برای سرپرست مجموعه، نام مدیر کارگاه نامیده می شود. به هر شخص طبق فعالیت و پست او، یک نام غیرتکراری نسبت دهید و کلمات بی محتوا خودداری نمایید. 
۳- جهت برقراری ارتباط با هر یک از نفرات مجموعه کافی است نامی که برای او تعیین شده است را صدا بزنید بطور مثال می توانید بگویید : «از واحد تعمیرات به مدیر کارگاه»
۴- پس از شنیدن نام خود باید اعلام کنید که «به گوشم» که این به معنی آمادگی شما جهت شنیدن پیام شخص تماس گیرنده است.
۵- پس از اتمام مکالمه بین طرفین از جمله : «تمام» استفاده نمایید.
خواندن
چرا استفاده از بیسیم واکی تاکی مجاز مفید است؟