امواج رادیویی بیسیم واکی تاکی

امواج رادیویی بیسیم واکی تاکی

امواج رادیویی نوعی امواج الکترومغناطیسی [۱] هستند که طول موج طیف الکترومغناطیسی آنها از اشعه مادون قرمز [۲] بیشتر می باشد. مانند دیگر امواج الکترومغناطیسی ، امواج رادیویی با سرعت نور نیز در هوا حرکت می کنند. امواج رادیویی در طبیعت به وسیله صاعقه و صور فلکی ایجاد می شوند. امواج رادیویی مصنوعی در سیستم های ارتباطی ثابت و سیار ، رادار و سایر سیستم های ناوبری ، ارتباطات ماهواره ای ، شبکه های کامپیوتری و … استفاده می شود. فرکانس های مختلف رادیویی ویژگی های انتشار متفاوتی در جو زمین دارند. امواج رادیویی بلند، ممکن است قسمت هایی از کره زمین را پوشش دهند اما امواج رادیویی موج کوتاه پس از برخورد و بازتاب توسط یونوسفر [۳] می توانند در سراسر جهان حرکت کنند. طول موجهای کوتاهتر انعکاس و انحنای کمی دارند و فقط توانایی حرکت در یک خط را دارند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

امواج رادیویی برای اولین بار توسط جیمز کلرک ماکسول پس از مطالعه ریاضی در سال ۱۸۶۵ کشف شد. در مشاهدات خود، او متوجه ویژگی های موجی نور گردید. او بعداً در معادله نشان داد که امواج نور و امواج رادیویی نوعی موج الکترومغناطیسی می باشند که در فضا نیز حرکت می کنند. در سال ۱۸۸۷ ، هاینریش هرتز با به وجود آوردن امواج رادیویی در آزمایشگاه خود ، حقیقت کلمات ماکسول را نشان داد. سایر اختراعات پس از رادیو شامل انتقال اطلاعات به صورت بی سیم است.

خواندن
بیسیم واکی تاکی سیم کارت خور

کاربردهای امواج رادیویی

در دنیای امروز امواج رادیویی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره انسان است و فناوری های ارتباطی مهم مانند بیسم واکی تاکی ، تلفن های همراه، شبکه های بی سیم، اینترنت وایرلس، رادار، سیستم های ناوبری و ماهواره ها بر اساس فیزیک امواج رادیویی است که قادر به کار کردن هستند. اما مهم ترین کاربرد فرکانس های مختلف امواج رادیویی در صنعت مخابرات می باشد. در شکل زیر برخی از کاربردهای امواج رادیویی در طیف الکترومغناطیسی را ملاحظه می نمایید.

کاربرد امواج رادیویی
کاربرد امواج رادیویی

اثرات زیستی و زیست محیطی امواج رادیویی

امواج رادیویی فرکانس پایینی دارند، بنابراین انرژی فوتون آنها کم می باشد. در نتیجه، این امواج تابش غیر یونیزه هستند. بنابراین، امواج رادیویی انرژی که برای جدا کردن الکترون ها از اتم ها یا مولکول ها یا شکستن پیوندهای شیمیایی مورد نیاز هست را نیز ندارند. پس نتیجه میگیریم که قرار گرفتن در برابر امواج رادیویی به ساختار DNA آسیب نمی زند.

تاثیر جذب امواج رادیویی توسط مواد، گرم شدن آن می باشد. در حقیقت میدان الکتریکی امواج رادیویی باعث نوسان مولکول‌های قطبی (بخصوص آب) شده که باعث افزایش دمای آن می گردد. ماکروویو ها از این خصوصیت امواج رادیویی جهت گرم کردن و پختن استفاده می کنند.

امواج الکترومغناطیسی [۱] :

امواج الکترومغناطیسی امواج عرضی پیشرونده ای هستند که از میدان های الکتریکی و مغناطیسی تشکیل شده اند. این شکل امواج را که از چپ به راست حرکت میکند را نشان می دهد. میدان الکتریکی در صفحه عمودی و میدان مغناطیسی در سطح افقی قرار دارد.

خواندن
واکی تاکی مجاز چیست

اشعه مادون قرمز [۲] :

اشعه مادون قرمز نوعی موج الکترومغناطیسی است که پس از برخورد با یک جسم، باعث گرم شدن آن می گردد. این امواج گروهی از پرتوهای نامرئی خورشید می باشند. به همین دلیل است که وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیریم، باعث می شود احساس گرما کنیم. این نوع از موج ها طول موج بلندتری نسبت به امواج مرئی دارند و دارای فرکانسهای کمتری هستند. به همین جهت است که پس از موج مرئی در نمودار طیف الکترومغناطیسی قرار می گیرد. این امواج در نمودار بعد از رنگ قرمز در امواج مرئی که دارای پایین ترین میزان شکست در مقایسه با دیگر رنگ ها دارد قرار دارد. به همین دلیل به این نوع امواج مادون قرمز گفته می شود.

یونوسفر [۳] :

یونوسفر در بالاترین لایه اتمسفر قرار دارد. یونوسفر قسمتی یونیزه شده از جو بالایی زمین می باشد، که بین ۴۸ تا ۹۶۵ کیلومتر ارتفاع دارد. این لایه پرتوهای خطرناک فرابنفش و پرتو ایکس نور خورشید که برای انسان و جانداران مضر است را جذب کرده و مانع ورود آن ها به سطح زمین می گردد. از این لایه اتمسفر به جهت وجود محیط الکتریکی که دارد جهت بازتاب امواج رادیوئی به سطح زمین استفاده می گردد. چنانچه این لایه به دلایل مختلف مختل گردد، باعث دگرگونی در زیستگاه انسان ها و جانداران خواهد گردید.