حقایق جالب در مورد شرکت موتورولا Motorola

حقایق جالب در مورد شرکت موتورولا Motorola

شرکت موتورولا Motorola برخلاف تصور عموم قدمت بالایی دارد. در واقع این شرکت در سال ۱۹۲۸ تاسیس شده است و تاکنون که بیش از یک قرن از تاسیس آن می گذرد توانسته موفقیت های فراوانی را در زمینه تکنولوژی و ارتباطات بدست آورد.

تاسیس شرکت موتورولا Motorola

دو برادر به نام‌های پاول گالوین (Paul Galvin) و جوزف گالوین (Joseph Galvin) اقدام به خرید شرکت ورشکسته ای به نام (Stewart Battery) کردند. فعالیت این شرکت در زمینه حذف باتری بود.

این این دو برادر اسم شرکت را به نام (Galvin Manufacturing Corporation) تغییر داده و با سرمایه اولیه ۵۶۵ دلار و استخدام پنج کارمند فعالیت خود را آغاز نمودند.

Galvin Manufacturing Corporation 1930
Galvin Manufacturing Corporation 1930

نخستین محصول این شرکت دستگاهی به اسم Battery Eliminator بود که باعث می شد رادیو های خانگی که آن زمان جهت کار کردن نیازمند باتری بودند، بتوانند بدون باتری و با جریان برق کار کنند.

چندی بعد با پیشرفت تکنولوژی این شرکت اقدام به ساخت رادیو های بیسیم که در داخل خودرو نصب می شد نمود و توانستند این محصول را در سال ۱۹۳۰ با نام موتورولا روانه بازار کنند. البته در ابتدا این محصول در اداره پلیس آمریکا مورد استفاده قرار گرفت ولی استقبال از آن به قدری بود که نام شرکت موتورولا در جهان شناخته شد. البته دلیل نامگذاری شرکت موتورولا (Motorola) در واقع کلمه (Motor) است که از نام خودرو گرفته شده است.‌

Motorola lnc model 5t71
Motorola lnc model 5t71

اختراع بیسیم واکی تاکی

آیا فکر میکنید شرکت موتورولا فقط گوشی موبایل تولید میکند؟ باید بگوییم اشتباه میکنید. در سال ۱۹۳۰ شرکت موتورولا اولین رادیو بیسیم های خودرویی را ابداع و تولید نمود که در آن زمان توسط پلیس ایالات متحده آمریکا استفاده می شد.

در سال ۱۹۴۰ اولین واکی تاکی جهت استفاده آن در ارتش ایالات متحده آمریکا ابداع و ساخته شد. در سال های قبل از ۱۹۳۹ ایده واکی تاکی آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت ولی بعد شروع جنگ جهانی مورد توجه قرار گرفت که منجر به تولید آن بصورت انبوه شد. واکی تاکی ها در آن زمان در نمونه های خودرویی، تانک و نفری مورد استفاده قرار می گرفت.

خواندن
موارد استفاده از بیسیم واکی تاکی در مشاغل
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola

ساخت اولین بیسیم واکی تاکی دستی

در گذشته اولین نسل از بیسیم های واکی تاکی بقدری بزرگ بود که برای حمل آن نیاز به کوله پشتی بود. موتورولا اولین شرکتی بود که واکی تاکی دستی را ابداع و ساخت. ارتش به دستگاه واکی تاکی قابل حملی در عین حال کوچکی نیاز داشت که به راحتی توسط سرباز ها‌ قابل حمل و استفاده باشد، شرکت موتورولا از این نیاز ارتش آگاه بود و اقدام به طراحی و ساخت واکی تاکی های دستی نمود که نسبت به نمونه بزرگ و حجیم آن که توسط کوله پشتی حمل می شد، اندازه بسیار کوچک تری داشته و در مسائل نظامی و جنگی بسیار کارایی داشت.

در ابتدا واکی تاکی ها با کاربری نظامی مورد استفاده قرار می گرفت ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولید انواع بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola در اندازه های کوچک و پیشرفته باعث گردیده که در اکثر مشاغل و توسط افراد عادی مورد استفاده قرار گیرد.

بیسیم موتورولا Motorola
بیسیم موتورولا Motorola

اختراع تلفن همراه

نخستین تماس تلفنی به وسیله تلفن همراه، در سال ۱۹۷۳ توسط مهندس ارشد شرکت موتورولا مارتین کوپر (Martin Cooper) انجام پذیرفت. این تلفن بیش از یک کیلوگرم وزن داشت و جهت مکالمه با آن نیازمند ده ساعت شارژ بود که بعد از شارژ کامل باتری می توانستید با آن ۱۰ ساعت مکالمه برقرار نمایید.

درست است که پرفروش ترین تلفن های همراه را نوکیا تولید کرده و همچنین در دنیای امروز تلفن های همراه هوشمند در تسخیر اپل و سامسونگ در آمده ولی اولین تلفن همراه را شرکت موتورولا در سال ۱۹۸۳ ساخت و به بازار عرضه کرد و نام آن را DynaTAC 8000x گذاشت. این مدل تا ۶ ساعت در حالت آماده به کار شارژ داشت و بعد از شارژ کامل، برای برقراری یک مکالمه ۳۰ دقیقه ای آماده بود. همچنین این مدل توانایی ذخیره ۳۰ شماره تلفن را در حافظه خود داشت. قیمت این مدل ۳۹۹۵ دلار بود.

خواندن
آموزش نحوه کار با بیسیم واکی تاکی طنین Tanin GP23

تلفن های همراه در آن زمان اندازه های بسیار بزرگی داشت ولی با این وجود ارتباط تلفنی بصورت بیسیم، انقلاب بزرگی در آن زمان بود.

اولین تجربه اتصال به اینترنت و وبگردی توسط موتورولا با مدل Motorola iDEN i1000 Plus میسر گردید که این امکان را به کاربر می داد که اقدام به ارسال ایمیل و … نماید. که در آن زمان ابداع این تکنولوژی افتخار بزرگی برای موتورولا به حساب می آمد.

مارتین کوپر مخترع موبایل (Martin Cooper)
مارتین کوپر مخترع موبایل (Martin Cooper)

ساخت اولین پیجر

اولین پیجر در سال ۱۹۵۶ توسط موتورولا ساخته شد که نام آن را هندی تاکی گذاشت. اولین نسل از پیجرها از امواج رادیویی بهره می بردند و شعاع برد آن ۴۰ کیلومتر بود که توسط مشاغل و همچنین بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

رفتن موتورولا به ماه!

پروژه Explorer-1 توسط ناسا در سال ۱۹۵۸ شروع به کار نمود. شرکت موتورولا در آن سال همکاری خود را با ناسا آغاز نمود و تجهیزات رادیویی و ارتباطی فضاپیماهای ناسا را به مدت ۱۰ سال طراحی و می ساخت. بیش از ۱۰۰ نفر از مهندسان موتورولا در ماموریت آپولو ۱۱ جهت طراحی و راه اندازی سیستم های ارتباطی و تولید قطعات الکترونیکی پیشرفته با ناسا همکاری نمودند.

نیل ارمسترانگ اولین شخصی بود که پا به ماه گذاشت و جمله ای در آنجا گفت که در تاریخ به یادگار ماند :

“گامی کوچک برای یک انسان، پرشی بزرگ برای بشر”.

در حقیقت استفاده از تکنولوژی ارتباطی توسط موتورولا بود که باعث شد که جمله نیل ارمسترانگ در تاریخ ثبت شود.

Motorola was there
Motorola was there