بیسیم مجاز چیست

بیسیم مجاز چیست؟

بیسیم مجاز به کلیه بیسیم‌هایی که دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس ( www.cra.ir ) می‌باشند، بیسیم مجاز گفته‌ می‌شود ، بلعکس به کلیه بیسیم‌هایی که فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند، بیسیم غیر مجاز گفته می‌شود.

بیسیم‌ مجاز به صورت قانونی و با رعایت استانداردهای لازم سازمان تنظیم مقررات وارد کشور می‌شود، در صورتی که بیسیم های غیر مجاز به صورت غیر قانونی و از طریق قاچاق وارد کشور می‌گردند.
بیسیم‌های غیر مجاز می‌توانند موجب اختلال در فضای فرکانسی کشور شوند و تهیه ، بهره‌برداری و خرید و فروش آنها جرم محسوب شده و شخص بهره‌بردار و یا فروشنده مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.
در حالی که استفاده از بیسیم غیر مجاز ، جرم محسوب شده و برای شخص بهره‌بردار و یا عرضه کننده ، حبس و پرداخت جریمه به همراه دارد ، استفاده از بی سیم مجاز کاملاً در اماکن عمومی آزاد و بلامانع است.
بیسیم مجاز را می‌توانید تنها از عرضه کننده معتبر بیسیم که دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است ، تهیه نمائید.

دستگاه بیسیم مجاز ( برد بلند – حرفه ای – VHF ) تنها با داشتن مجوز بهره‌بردار، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شرکت های دارای پروانه عرضه خدمات تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات قابل تهیه و استفاده می باشد .

فرکانس‌های VHF و HF از دسته فرکانس‌های رادیویی با برد بلند هستند که در صورت اتصال به دکل ، آنتن ، سانترال ، دستگاه فرستنده مادر ( ریپیتر ) می‌توانند در فاصله های زیاد انتشار یافته و پیام رادیویی را ارسال و دریافت نمایند.

بیسیم واکی‌تاکی مجاز به شرط دارا بودن مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، بدون داشتن مجوز بهره‌بردار ، قابل تهیه می باشد و بهره‌بردار بدون داشتن مجوز خاصی از سازمان تنظیم مقررات اجازه استفاده و حمل این بیسیم واکی تاکی مجاز ( کم توان ) را دارا می باشد .
از کاربردهای بی‌سیم مجاز می‌توان به هتل‌ها ، بیمارستان‌ها ، پارکینگ‌های طبقاتی ، رستوران‌ها ، تالارها ، مجتمع‌های تفریحی و توریستی ، مراکز خرید ، هایپر مارکت‌ها ، کارخانجات ، انبار‌ها ، کارگاه‌های تولیدی ، پروژه‌های عمرانی ، کارگاه‌های ساختمانی و …. اشاره نمود ( بیسیم مجاز چیست ).

فرکانس بیسیم مجاز :

فرکانس‌ کاری دستگاه‌ بیسیم مجاز ( بیسیم واکی تاکی مجاز ) در باند فرکانسی  ( UHF ( 433 ~ 433.5 مگا هرتز و بیسیم مجاز حرفه ای ( با داشتن مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ) در باند فرکانسی ( VHF ( 136 – ۱۷۴ مگا هرتز می باشد.
به امواج رادیویی UHF ، LF ، VLF و MF باند فرکانسی با برد کوتاه می‌گویند، قدرت این امواج به قدری است که بدون اتصال به دستگاه فرستنده مادر ( ریپیتر ) می‌تواند از میان دیوارها عبور کرده و پیام رادیویی را تا ۱۵۰۰ متر ارسال و دریافت نماید.

خواندن
سیستم بیسیم ایرانسل واکه Walkeh

برد بیسیم مجاز :

برد دستگاه بیسیم مجاز ‌بسته به توان خروجی و عوامل متعددی از جمله شرایط محیطی محل مورد استفاده بیسیم متغییر میباشد. برای اینکه ارتباط با برد مناسب و با کیفیتی صورت گیرد، بیسیم ها باید در شعاع عملیات (فاصله) از یکدیگر قرار گیرند.
شایان ذکر است، در اغلب بیسیم‌های مجاز برد مفید تا ۱۵۰۰ متر ( بسته به شرایط محیطی متفاوت ) و برد اسمی دستگاه‌های کم توان تا ۲کیلومتر ( فضای باز ، بدون موانع و معارض ) می‌باشد.
منظور از دستگاه کم توان ( بیسیم LPD ) ، میزان توان خروجی ۰.۵ وات است که با برد بیسیم نسبت مستقیم دارد. پس در نتیجه برد بیسیم رابطه مستقیم با توان خروجی داشته و موانع ، معارض و همچنین تداخل امواج رادیویی در محیط مورد استفاده از بیسیم، باعث کاهش برد بیسیم میگردد.

برخی از بیسیم ‌واکی تاکی مجاز موجود در بازار ایران :

۱- بیسیم واکی تاکی مجاز طنین Tanin TN2000 , GP-23 , GP-89
۲- بیسیم واکی تاکی مجاز طیف TEAF TF-192
۳- بیسیم واکی تاکی مجاز کاوش KAVOSH T816
۴- بیسیم واکی تاکی مجاز تی بی TB LPD 320 , 328
۵-بیسیم واکی تاکی مجاز صبا SABA SF-Ki1,2

برخی از بیسیم ‌حرفه ای مجاز موجود در بازار ایران :
۱- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA GP338
۲- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA GP339
۳- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA GP328
۴- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA XIR P8668
۵- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA XIR P3688
۶- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA DP1400
۷- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA DP4801-EX
۸- بیسیم حرفه ای مجاز موتورولا MOTOROLA DP4401-EX
لازم بذکر است جهت تهیه و یا خرید و فروش بیسیم حرفه ای فوق الذکر نیاز به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میباشد.
شایان ذکر است برای دریافت انواع مختلف و دریافت مشخصات فنی و فیزیکی بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola کلیک نمایید.

برخی از بیسیم ‌دستی غیر مجاز موجود در بازار ایران :

۱- بیسیم دستی غیر مجاز موتورولا MOTOROLA MT777 , MT888
۲- بیسیم دستی غیر مجاز KENWOOD 3107 , 3207

برخی دیگر از بیسیم‌ها مانند بیسیم PUXING و بیسیم کنوود KENWOOD به دلیل اینکه به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌گردند و تداخل در امواج رادیویی کشور ایجاد می‌کنند ، به طور کامل ممنوع هستند و بهره‌برداران و عرضه کنندگان این نوع بیسیم ها مشمول مجازات و پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

خواندن
معرفی مدل های بیسیم واکی تاکی دارای صفحه نمایش

لوازم جانبی بیسیم مجاز چیست ؟

لوازم جانبی بیسیم‌های واکی تاکی مجاز را می‌توانید از عرضه‌کنندگان معتبر دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی خریداری نمائید. بر اساس مدل‌های بیسیم واکی تاکی مجاز ، لوازم جانبی آن نیز متفاوت خواهد بود.
برخی از مدل‌ها علاوه بر پایه شارژ رومیزی ، دارای کابل اندروید برای شارژ نیز می‌باشند و برخی از مدل‌ها دارای آداپتور شارژر و کابل USB هستند. تمامی مدل‌های بیسیم واکی تاکی مجاز دارای گیره کمری بوده و برای انواع بیسیم واکی تاکی مجاز و بیسیم حرفه‌ای مجاز می‌توانید انواع مختلف هندزفری را خریداری نمائید.
از انواع  هندزفری برای بیسیم مجاز می‌توان به : هندزفری خلبانی ، هندزفری بادیگاردی ، هندزفری مشتی ، هندزفری VOX ، هندزفری حلزونی ، هندزفری حنجره ای ، هندزفری شلنگی و … اشاره کرد.
تمامی این مدل هندزفری‌ها بصورت تک فیش و دو فیش بوده و از میان آنها هندزفری بادیگاردی ، پرکاربردترین و سبکترین آنها است.
 

ضمانت و خدمات پس از فروش بیسیم مجاز چیست ؟

ضمانت و خدمات پس از فروش بیسیم های حرفه‌ای مجاز تنها به عهده عرضه کنندگان معتبر که دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد  و در صورتی که ایراد پیش آمده برای بیسیم به علت استفاده نادرست و یا عوامل طبیعی و یا نوسان برق نبوده و ایراد فنی خود دستگاه باشد ، توسط عرضه کننده معتبر قطعات آن شامل گارانتی و تعمیر و تعویض می‌گردد.
بیسیم واکی تاکی مجاز نیز در صورتی که از عرضه کننده معتبر دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی خریداری گردد، دارای یک سال ضمانت و خدمات پس از فروش است. شرایط ضمانت و خدمات پس از فروش بیسیم واکی تاکی مجاز نیز مانند بیسیم حرفه‌ای مجاز است.
لازم بذکر است لوازم جانبی بیسیم مجاز مشمول ضمانت و خدمات پس از فروش قرار نمی‌گیرند.
جهت خرید اینترنتی بیسیم مجاز ، حتماً از پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی ، نشان ثبت ملی و نماد اعتماد الکترونیکی عرضه کننده مورد نظر اطمینان حاصل نمائید.

خواهشمند است جهت خرید اینترنتی بیسیم واکی تاکی مجاز و دارای مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به فروشگاه اینترنتی گروه تخصصی otiX مراجعه و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان فنی گروه تخصصی otiX تماس حاصل فرمایید .