واکی تاکی یا تاکی واکی؟

واکی تاکی یا تاکی واکی؟

با توجه به شباهت اسم واکی تاکی با تاکی واکی بسیاری از افراد در تلفظ و بیان این دو کلمه اشتباه می کنند. و این اشتباه به صورت متداولی رواج دارد، در این نوشته قصد داریم بیان کنیم که کدام یک از این دو، صحیح و درست می باشد و همچنین با ویژگی ها و امکانات این دستگاه ارتباطی پرکاربرد آشنا می شویم.

واکی تاکی

بیسیم واکی تاکی (Walkia Talkie) دستگاه ارتباطی دو طرفه رادیویی بود که بصورت قابل حمل می باشد. واکی تاکی امکان مکالمه به صورت غیر همزمان را فراهم می سازد. اولین مدل های واکی تاکی ، در جنگ جهانی مورد استفاده قرار گرفتند و با توجه به اندازه بزرگی که داشتند، جهت حمل آن حتما نیاز به کوله پشتی بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از این دستگاه ارتباطی، واکی تاکی ها به اندازه یک تلفن همراه ساخته می شوند و کار با آن ها بسیار ساده است و به امکانات آن ها افزوده می شود.

تاکی واکی

با توجه به شباهت های گفتاری و نوشتاری تاکی واکی با واکی تاکی، اکثرا این دو را باهم اشتباه می گیرند و به غلط از اصلاح تاکی واکی استفاده میکنند. همانطور که از معنی انگلیسی آن آشکار است، اصطلاح درست، واکی تاکی (Walkia Talkie) می باشد.

واکی تاکی چطور کار می کند؟

به بیان دیگر واکی تاکی ها امواج رادیویی را بصورت دوطرفه (گیرنده و فرستنده) مخابره میکنند. بیسیم واکی تاکی به جهت کار کردن بصورت تک فرکانس، نمی‌تواند فرستندگی و گیرندگی را بصورت همزمان انجام دهد، واکی تاکی فقط می‌تواند نقش یک فرستنده را بازی کند یا گیرنده.

خواندن
واکی تاکی مجاز چیست

در واقع بی سیم واکی تاکی نوعی رادیو می باشد با این تفاوت که بیسیم واکی تاکی علاوه بر دریافت امواج رادیویی، قابلیت ارسال امواج رادیویی را هم دارد ولی فرکانس آن با رادیو متفاوت است. رادیو ها اکثرا در باند فرکانسی FM , AM , SW و … کار میکنند ولی واکی تاکی در باندهای فرکانسی UHF , VHF کار میکند.

کاربرد واکی تاکی

این دستگاه رادیویی دوطرفه دارای کاربردهای مختلفی می‌باشد، ولی تنها مورد استفاده ای که شنیده ایم در بین نیروی پلیس می باشد در حالی که کاربرد واکی تاکی فراتر از اینهاست.

استفاده از واکی تاکی، جهت پیشبرد پروژه‌های عمرانی که ارتباط میان اعضای پروژه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، می تواند بسیار کاربردی باشد.

کوهنوردان و تورلیدر ها به یاری واکی تاکی می‌توانند در مواقع اضطراری و خطر با تیم های نجات ارتباط بگیرند و همچنین با دیگر دوستان خود در ارتباط باشند. از این روی، وجود واکی تاکی ها برای طبیعت گردها می تواند حیاتی باشد.

از دیگر کاربردهای مختلف بیسیم واکی تاکی می توان به استفاده آن در مشاغلی مانند : نیروی پلیس، آتش‌نشانی، شرکت های امنیتی، موسسه های حمل بار، پالایشگاه ها، تشریفات مجالس، نمایشگاه ها، مسابقات ورزشی و … اشاره داشت.

خواندن
چگونگی تشخیص بروز خرابی در بیسیم واکی تاکی

امکانات بی سیم واکی تاکی

واکی تاکی ها دارای امکانات کاربردی مانند رادیو و چراغ قوه می باشند و در بعضی از مدل ها، واکی تاکی ها از آنتن بلند بهره می برند که باعث افزایش قدرت ارسال فرکانس و در نتیجه برد بهتری را برای دستگاه فراهم می آورد.

وجود صفحه نمایش در برخی از مدل های بیسیم واکی تاکی امکان دسترسی به منو های دستگاه را فراهم نموده و امکان کدگذاری ضدشنود را بصورت دستی فراهم می آورد. همچنین میزان شارژ باتری بیسیم واکی تاکی برروی صفحه نمایش قابل رویت می باشد.

از دیگر امکانات واکی تاکی ها می توان به پخش صدای واضح توسط بلندگوی که روی دستگاه تعبیه شده است اشاره داشت و همچنین اگر نیاز به عدم پخش صدای بلندگو در محیط باشد میتوان با هندزفری بادیگاردی بیسیم واکی تاکی ، مکالمات را به صورت خصوصی کرد. همچنین وجود باتری لیتیومی بروی دستگاه های بیسیم واکی تاکی، عمر بالاتر و افزایش نگهداری شارژ دستگاه را فراهم می آورد. لازم به ذکر است در برخی از واکی تاکی ها، امکان شارژ با کابل USB اندروید وجود دارد.

تماس با ما

جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، قیمت ، خرید و مشاوره تخصصی با کارشناسان فنی دفتر مرکزی با شماره ۰۲۱۶۶۳۸۴۰۲۲ تماس حاصل فرمایید و یا برای خرید اینترنتی بیسیم از فروشگاه اینترنتی بیسیم اقدام نمایید.

شماره تماس : ۶۶۳۸۴۰۲۲-۰۲۱