درباره واکی تاکی

درباره واکی تاکی

درباره واکی تاکی میتوان اینگونه عنوان کرد که واکی‌تاکی یک دستگاه بیسیم قابل حمل است، که امواج رادیویی را به صورت دوطرفه ( فرستنده / گیرنده ) مخابره می‌کند. بیسیم واکی‌تاکی در موقعیت و مکان‌های مختلف کاربرد های فراوانی دارد.
واکی‌تاکی به دلیل تک فرکانس بودن نمی‌تواند، عمل فرستندگی و گیرندگی را به صورت همزمان انجام دهد، بلکه در یک زمان خاص دستگاه یا در قالب یک فرستنده عمل می‌کند، یا گیرنده.
درباره واکی تاکی یا همان بیسیم : Walkie Talkie
در مورد امواج رادیویی گفتیم و شاید در ذهن شما، رادیو اولین چیزی باشد که خطور می‌کند، تفاوت رادیو با بیسیم در نوع فرکانس مورد استفاده و کاربرد آن خلاصه می‌شود. رادیوها تنها گیرنده پیام رادیویی هستند و ولی بیسیم واکی تاکی می‌تواند فرستنده و گیرنده پیام رادیویی باشد، اما همانطور که ذکر شد به دلیل تک فرکانس بودن، عمل فرستندگی و گیرندگی همزمان صورت نمی گیرد.
رادیو عمدتا از باند فرکانسی FM ، AM ، SW و … برای دریافت پیام استفاده می‌کند، اما بیسیم واکی تاکی از باند های فرکانسی UHF , VHF برای ارسال و دریافت پیام استفاده می‌کند.
باند فرکانسی  UHF ، LF ، VLF و MF در رسته فرکانس‌های کوتاه امواج رادیویی قرار می گیرند، این نوع امواج رادیویی قدرت انتشار و عبور از موانع و معارض را تا فاصله ۱۵۰۰ متر در محیط شهری دارا می‌باشند.
نحوه کار بیسیم واکی تاکی به این صورت است که در مرحله اول پیام صوتی مبدا ، توسط دستگاه بیسیم به امواج رادیویی تبدیل و سپس در فضا انتشار یافته و به دستگاه بیسیم گیرنده ارسال می‌گردد، پیام ارسال شده ، توسط دستگاه گیرنده دریافت و پس از آنالیز شدن توسط پروگرام دستگاه بیسیم واکی تاکی توسط بلندگو پخش می گردد.

پس تا اینجا متوجه شدیم که بر خلاف اینکه بیسیم واکی تاکی و رادیو هر با امواج رادیویی کار می‌کنند اما تفاوت‌های فاحشی نیز میان آنها وجود دارد. حال در ادامه مطلب به بیسیم واکی تاکی و تاریخچه ظهور آنها و رقابت با تلفن همراه در سازمان‌ها و شرکت ها میپردازیم :

درباره واکی تاکی یا همان بیسیم Walkie Talkie :

اگر بخواهیم درباره واکی تاکی بگوییم باید تاریخچه اولین واکی تاکی جهان را برای شما بازگو کنیم.

اولین واکی‌تاکی جهان :  

اولین بیسیم واکی‌تاکی در جنگ جهانی دوم و در ابعاد بزرگ و سنگین ( به اندازه یک لپ‌تاپ ) اختراع شد. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی واکی‌تاکی که امروزه در دسترس عموم قرار می‌گیرد، به اندازه یک گوشی تلفن همراه معمولی می‌باشد و به راحتی قابل حمل و سبک با امکانات بسیار تنوع و بالا می‌باشد.
برخی می‌گویند که ظهور تلفن همراه باعث شده است که بازار برخی تکنولوژی ها مثل کامپیوترها و لپ تاپ‌ها کم رونق شود ، تلفن‌های همراه هوشمند که امکانات فراوانی را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند، بازار را از برخی لوازم الکترونیکی ربوده اند. اما با اینحال بیسیم واکی تاکی ها هنوز بازار و محبوبیت خود را در میان بهره‌برداران حفظ نموده‌اند.

شاید بسیار جالب به نظر برسد که با رشد تکنولوژی در تلفن همراه، تکنولوژی واکی تاکی ها نیز در حال ارتقا می‌باشد. امروزه واکی تاکی ها با امکانات پیشرفته و آپشن های منحصر بفرد وارد بازار شده‌اند و مدل‌های جدید آنها هر روزه دارای امکانات پیشرفته تری نسبت به دوره های قبلی آنها دارد.

خواندن
خرید بهترین بیسیم واکی تاکی مجاز

 

حال با این شرایط چرا سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی بجای واکی تاکی از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند؟
  • برای هر دقیقه مکالمه با تلفن همراه باید هزینه ی بالایی را بپردازید، حال در نظر بگیرید که در یک سازمان بزرگ برای هماهنگی میان پرسنل، چندین تماس در طول روز انجام می پذیرد و چه هزینه ای را برای سازمان در پی خواهد داشت.
  • تلفن همراه شما که با امواج الکترومغناطیسی کار می کند برای ایجاد تماس و شروع مکالمه باید به شبکه سراسری مخابرات متصل شود ، با اینکه پوشش دهی تلفن همراه در حال حاضر در سراسر کشور ایجاد شده است ، اما هنوز هم در برخی مناطق فاقد پوشش دهی موبایل بوده و در برخی مناطق نیز دارای نویز ، پارازیت و قطعی می گردد. اما جالب است بدانید که واکی تاکی نیازی به اتصال به آنتن ، دکل ، دستگاه فرستنده مادر ندارد و با امواج رادیویی UHF کار می کند ، در نتیجه دچار نویز ، پارازیت و قطعی نمی گردد و در مکان هایی که تلفن همراه آنتن ندارد ، براحتی می‌توانید از واکی تاکی استفاده نمائید.
  • در تلفن همراه با چند نفر بطور همزمان امکان مکالمه دارید؟ شاید جواب این سوال آنقدر بدیهی به نظر برسد که سریعا بگویید: خب معلوم است ، تنها دو نفر به طور همزمان می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند. حال باید بگوییم که شما با واکی تاکی می توانید بطور همزمان با تعداد نامحدود افراد تماس برقرار کنید. دقیقا این مهم ترین مزیتی است که باعث شده واکی تاکی در سازمان‌ها محبوبیت خود را همچنان حفظ نماید و هماهنگی میان پرسنل اداری ، اجرایی و لجستیکی سازمان عموما با واکی تاکی صورت می‌پذیرد.

مزایای استفاده از واکی‌تاکی مجاز :

حال که از تاریخچه بی سیم برای شما گفتیم و اولین و حتی جدیدترین واکی تاکی ها را برای شما معرفی کردیم ، به طور خلاصه از مزایای واکی تاکی مجاز با شما سخن می گوییم :
۱- مکالمه آسان و راحت تنها با فشردن یک دکمه ( PTT ) بدون نیاز به نصب و راه‌ اندازی تجهیزات جانبی مانند دکل، آنتن و هر گونه فرستنده مادر
۲- عدم وجود مشکلاتی از قبیل تاخیر در ارسال صدا، آنتن‌دهی و قطع مکالمات
۳- کم هزینه‌ترین وسیله ارتباطی جهت ارتباط‌های گروهی بین تمامی افراد و پرسنل بدون محدودیت در تعداد دستگاه، جهت ست شدن و ارتباط بین پرسنل اداری و اجرایی
۴- استفاده همگانی بدون داشتن هیچگونه مجوزی در کلیه اماکن عمومی از واکی‌تاکی مجاز

کاربرد واکی‌تاکی :

از دستگاه واکی‌تاکی مجاز، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بدون نیاز به هیچگونه مجوزی و همچنین بدون نصب هرگونه آنتن و دکل و هزینه جهت نصب و راه اندازی می‌توانند، استفاده نمایند :
الف) ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی

کلیه سازمان‌ها ، نهادها ، ارگان‌ها و ادارات دولتی مانند : نیروی انتظامی ، راهنمایی و رانندگی ، اورژانس ، نیروهای نظامی و …

خواندن
بهترین بیسیم واکی تاکی برای رستوران
ب) اشخاص حقیقی و حقوقی
کلیه هتل‌ها ، بیمارستان‌ها ، پارکینگ‌های طبقاتی ، رستوران‌ها ، تالارها ، مجتمع‌های تفریحی و توریستی ، مراکز خرید ، هایپر مارکت‌ها ، کارخانجات ، انبار‌ها ، کارگاه‌های تولیدی ، پروژه‌های عمرانی ، کارگاه‌های ساختمانی ، تورهای تفریحی / زیارتی / سیاحتی ، برگزارکننده و هماهنگی مراسم تشریفاتی / مذهبی ، طبیعت گردی ، off road و …

خصوصی سازی ارتباط با واکی تاکی :

دستگاه های واکی تاکی مجاز دارای ۱۶ تا ۳۵ کانال مجزا هستند که در هر کانال می‌توانید با تعداد افراد نامحدود تماس برقرار کنید، برای اینکه تماس‌های خود را خصوصی کنید تا در فرکانس شما اشخاص دیگری مکالمه نکنند می‌توانید در بیسیم واکی تاکی که دارای صفحه نمایش هستند به صورت دستی کدهای RX و TX را فعال نمائید. در مدل‌هایی از بیسیم واکی تاکی که فاقد صفحه نمایش هستند، می توانید از طریق پروگرام کدها را فعال نمائید

استانداردهای دستگاه واکی تاکی :

جدیدترین مدل‌های بیسیم واکی تاکی دارای استاندارد IP55 هستند ، با عنوان مقاوم در برابر گرد و غبار ، ضربه و رطوبت می‌باشند.
وجود این استانداردها در برخی شرایط برای انواع واکی تاکی مورد نیاز است، به طور مثال دسته ای از واکی تاکی ها که به آنها بیسیم کارگاهی می‌گوییم یا دسته دیگری که به آنها بیسیم آفرود یا گردشگری می‌گوییم در شرایطی قرار دارند که به طور مدام در معرض گرد و غبار ، ضربه و حتی رطوبت هستند، در نتیجه به هر میزان استاندارد IP دستگاه افزایش یابد، مقاومت دستگاه نیز افزایش یافته است.

امکانات بیسیم واکی تاکی مجاز :

از امکانات بیسیم مجاز می‌توان به امکاناتی از قبیل مجهز بودن به رادیو و چراغ قوه اشاره کرد ، برخی از مدل‌های واکی تاکی دارای آنتن بلند هستند که برد دستگاه را افزایش می‌دهند ( آنتن بلند باعث افزایش قدرت ارسال و دریافت فرکانس در دستگاه بیسیم واکی تاکی میگردد ) .
در مدل‌هایی که صفحه نمایش دارند، امکان دسترسی به منوهای دستگاه وجود دارد و اینکه می‌توان دستگاه را به صورت دستی کدگذاری نمود، در ضمن در این نوع بیسیم‌ها میزان  ذخیره باتری و موارد مورد نیاز استفاده از دستگاه بیسیم واکی تاکی بر روی صفحه نمایش مشخص می‌گردد.
برخی مدل‌های بیسیم واکی تاکی امکان شارژ با شارژ فندکی خودرو ، پاور بانک و آداپتور و کابل USB را دارند، در نتیجه در سفر اکیپ های طبیعت گردی و یا گروه های آموزشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
از دیگر امکانات بیسیم واکی تاکی مجاز می‌توان به سیستم پخش صدا توسط بلندگوی دستگاه بصورت صدای واضح و شفاف و قابل تنظیم اشاره کرد که در برخی موارد برای عدم پخش صدای بلندگو در محیط و یا خصوصی کردن مکالمات میتوان از هندزفری بادیگاردی بیسیم استفاده نمود .

خرید اینترنتی بیسیم واکی تاکی :

برای خرید اینترنتی بیسیم واکی تاکی باید به عرضه کننده معتبر که دارای پروانه خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات میباشد ، مراجعه کنید، در سایت عرضه کنندگان معتبر حتما به دارار بودن نشان ثبت ملی و نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی امن دقت نمایید .