از کجا بدانیم کدام بیسیم واکی تاکی، مجاز است؟

از کجا بدانیم کدام بیسیم واکی تاکی، مجاز است؟

راهنمای استعلام مجوز تایید نمونه بیسیم واکی تاکی مجاز

چنانچه قصد خرید بیسیم واکی تاکی را داشته باشید ابتدا باید بدانید که بیسیم واکی تاکی مورد نظر شما مجاز است و دارای مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد یا خیر. زیرا خرید و استفاده از بیسیم واکی تاکی غیرمجاز ، غیر قانونی بوده و شامل جزای نقدی، ضبط دستگاه و در نهایت حبس خواهد گردید.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲  تاسیس گردید. هدف از شکل گیری  این سازمان نظارت در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی کشور می باشد. از دیگر هدف های تشکیل این سازمان ایجاد بستر رقابتی و بالا رفتن کیفیت خدمات ارتباطی نیز می باشد.

از مهمترین اختیارات این سازمان نظارت بر وسایل ارتباطی غیرمجاز از جمله بیسیم غیر مجاز می باشد. تمامی بیسیم های مجاز در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ثبت شده و شما می توانید با ورود به سایت، دستگاه مورد نظرتان را قبل از خرید استعلام کرده و از مجاز بودن آن مطلع شوید.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

آموزش نحوه استعلام بیسیم واکی تاکی مجاز

ابتدا بر روی لینکی که در زیر قرار داده شده است کلیک نمایید تا وارد راهنمای اخذ مجوز بیسیم واکی تاکی گردید و از آنجا به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دسترسی خواهید داشت. پس از ورود به سایت چندین انتخاب و گزینه خواهید داشت که تنها کافیست نام مارک یا برند بیسیم مورد نظر خود را در قسمت مارک و نام مدل مورد نظر را وارد نموده و در انتها با کلید جستجو میتوان مجوز اخذ گردیده توسط دستگاه بیسیم مورد نظر شما را رویت نمود و در صورت عدم دارا بودن مجوز توسط دستگاه مورد نظر شما آن دستگاه غیرمجاز میباشد.

تعریف بیسیم مجاز و غیرمجاز

به بی سیم هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند و دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشند، مجاز گفته می‌شود و در صورت نداشتن مجوز غیرمجاز محسوب میشود.
استفاده از بیسیم های غیرمجاز توسط کلیه افراد حقیقی و حقوقی شامل پیگرد قانونی، جزای نقدی و حبس خواهد شد.

خواندن
معرفی بیسیم خودرویی

انواع مختلف بیسیم واکی تاکی غیرمجاز توسط افراد سودجو بصورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور می‌شود و به فروش می‌رسد افراد ندانسته اقدام به استفاده از این نوع بی سیم ها می کنند که در نهایت باعث بروز مشکلات فراوانی برای آنها در آینده خواهد گردید.

مجازات استفاده از بیسیم غیر مجاز
مجازات استفاده از بیسیم غیر مجاز

ویژگی های بیسیم واکی تاکی مجاز

دستگاه بیسیم واکی تاکی مجاز باید دارای ویژگی هایی باشد تا مورد تایید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی قرار بگیرد، در زیر چند نمونه از این موارد را ذکر خواهیم نمود.

  • همه بیسیمهای واکی تاکی مجاز به صورت تکی میباشند و سریال دستگاه باید با سریال روی جعبه و کارتن آن یکی باشد. کلیه بی سیم هایی که به صورت جفت به فروش می رسند از نوع غیرمجاز می باشند.
  • فرکانسی که در بیسیم واکی تاکی مجاز مورد استفاده قرار می گیرد دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد در غیر این صورت بیسیم از نوع غیرمجاز می باشد. در برخی از مدل های بی سیم غیرمجاز از کلماتی نظیر فرکانس‌ شهروندی و یا باند UHF استفاده می‌شود که این نوع فرکانس برای استفاده عمومی نیست و تنها زمانی مورد تایید سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشد که دارای مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات باشد.
  • تمامی دستگاه های بیسیم واکی تاکی مجاز قابلیت تعویض آنتن و همچنین تغییر در فرکانس و پروگرام را نداشته و چنانچه هر تغییری در مشخصات فنی و فیزیکی به هر نحوی بر روی آن اعمال شود، دستگاه غیر مجاز می باشد.
  • توان تمامی دستگاه های بیسیم مجاز دارای توان خروجی ۰٫۵ وات می باشند.
  • به دلیل ورود قانونی بیسیم مجاز به داخل کشور، شرکت های وارد کننده اقدام به گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه بیسیم می نمایند چنانچه بی سیم بدون گارانتی و خدمات پس از فروش رویت نمودید به مجاز بودن آن شک نمایید.
خواندن
راهنمای انتخاب بهترین بیسیم واکی تاکی

مجازات استفاده از بیسیم غیر مجاز

شایان ذکر است مجازات بیسیم های غیرمجاز سنگین بوده و هرگونه استفاده از تجهیزات رادیویی بی سیم فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور ممنوع بوده و استفاده از بیسیم غیر مجاز منجر به ضبط دستگاه توسط ارگان مربوطه و همچنین ۶۰ برابر مبلغ دستگاه بی سیم منجر به جریمه نقدی شده و به جرم تداخل در فرکانس و امواج رادیویی کشور‌، می تواند تا شش ماه منجر به حبس شخص استفاده کننده از آن شود.

خرید و فروش و یا استفاده از بیسیم های فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور ممنوع بوده و استفاده از این نوع بیسیم ها فقط برای ارگانهایی مانند آتش نشانی، اورژانس، ارگان های نظامی و انتظامی، وزارتخانه‌ها، شرکت آب و فاضلاب ، گاز و برق استان ها و … بر اساس نوع مجوز دریافتی از سازمان تنظیم مقررات، بلامانع می باشد.

توجه : استفاده از تجهیزات رادیویی بیسیم فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ممنوع می باشد.

خرید بیسیم واکی تاکی مجاز

یکی از مهمترین مواردی که باید متذکر شویم این می باشد که بیسیم مجاز مورد نظر خود را از شرکت‌های معتبر و دارای مجوز خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، تهیه فرمایید و همچنین از ضمانت و خدمات پس از فروش آن مطمئن شوید.

همچنین اگر قصد خرید اینترنتی بیسیم را دارید باید از فروشگاه اینترنتی، خرید نمایید که دارای نماد اعتماد الکترونیک نیز باشد.