مجازات بیسیم های غیرمجاز

مجازات بیسیم های غیرمجاز

مجازات بیسیم های غیرمجاز :

مجازات نگهداری و حمل بیسیم های غیر مجاز : بی سیم به عنوان یک ابزار ارتباط نوین در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. آنچه مهم است ، این که آیا مصرف کننده از آن مجوز لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور دارا می باشد یا نه؟ در غیر این صورت استفاده یا حمل آن بدون مجوز، قانونی نبوده و برخورد قانونی انجام خواهد شد .

تعریف بیسیم مجاز و غیر مجاز – جرایم بیسیم های غیرمجاز :

به بیسیم‌های دستی به اصطلاح واکی تاکی Walkie-Talkie می گویند که از انواع رایج بیسیم در بازار هستند و در صورت داشتن مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیسیم مجاز و در صورت نداشتن مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به هر نحو بیسیم غیر مجاز محسوب میگردد . 
برخی از شرایط اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات برای بیسیم واکی تاکی مجاز به شرح ذیل میباشد :
  • بیسیم واکی تاکی مجاز باید دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشد.
  • بیسیم واکی تاکی مجاز بصورت تکی میباشند و سریال دستگاه با جعبه ( کارتن ) آن یکسان میباشد. ( دستگاه بیسیم جفت قاچاق و غیر قانونی میباشند )
  • فرکانس مورد استفاده دستگاه باید طبق مجوز اخذ شده از سازمان تنظیم مقررات باشد در غیر اینصورت غیر مجاز میباشد . ( در برخی موارد فروشندگان غیرمجاز از فرکانسهای شهروندی و UHF استفاده میکنند که این بیسیم ها فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات میباشد و غیرمجاز میباشند )
  • دستگاه بیسیم واکی تاکی مجاز به هیچ عنوان امکان تغییر در مشخصات فنی و فیزیکی را نداشته باشد از قبیل تعویض آنتن و یا امکان پروگرام و یا امکان تغییر فرکانس.
  • مدل دستگاه بیسیم واکی تاکی مجاز قابل استعلام از سایت سازمان تنظیم مقررات به آدرس www.cra.ir باشد.
  • توان خروجی تمام دستگاه های بیسیم واکی تاکی مجاز ۰.۵ وات میباشد.
  • باطری مورد استفاده در تمامی دستگاه های بیسیم واکی تاکی مجاز لیتیومی و قابل شارژ میباشد.
  • بیسیم واکی تاکی مجاز دارای ضمانت و خدمات پس از فروش میباشند.

اصلی ترین وجه تمایز بیسیم واکی تاکی مجاز با بیسیم مجاز حرفه ای نوع مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میباشد به گونه ای شما برای خرید بیسیم واکی تاکی مجاز نیاز به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات ندارید ولی برای تهیه بیسیم مجاز حرفه ای ابتدا باید از سازمان تنظیم مقررات مجوز اخذ نمود و سپس طبق همان مجوز فقط از شرکتهای دارای پروانه عرضه خدمات تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات نسبت به تهیه بیسیم مجاز مورد نظر اقدام نمود .

خواندن
از کجا بدانیم کدام بیسیم واکی تاکی، مجاز است؟

یکی دیگر از فرقهای بیسیم واکی تاکی مجاز با بیسیم مجاز حرفه ای بازه فرکانس و توان خروجی دستگاه بیسیم مجاز می‌باشد ( دقت شود فرکانس مورد استفاده دستگاه و توان خروجی و همچنین شرایط محیطی نسبت مستقیم با برد دستگاه بیسیم دارد ) بگونه ای که برد بیسیم مجاز در دو حالت مفید و اسمی بیان میشود ولی بیسیم‌های حرفه‌ای میتوانند برای دریافت و ارسال پیام به دستگاه فرستنده مادر مانند : دکل، آنتن و سانترال متصل شوند و فواصل طولانی را برای برد پوشش دهند اما بیسیم‌های واکی تاکی نیاز به دستگاه فرستنده مادر ندارند و خودشان فرستنده و گیرنده میباشند ولی نمی توانند به فرستندهه مادر متصل شوند.

برای اینکه جرایم بیسیم غیر مجاز را بدانید و در صدد گرفتن مجوز از سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی برآیید در مرحله اول باید فرکانس بیسیم مورد نظر خود را انتخاب کنید.


تعریف باند فرکانس و بازه فرکانسی بیسیم :

بیسیم‌های مجاز در فرکانس UHF و در رنج ( ۴۷۰ – ۴۰۰ ) مگاهرتز قرار دارند که به آن طول موج بلند با برد کوتاه می‌گویند.

بیسیم های مجاز در فرکانس VHF و در رنج ( ۱۷۴ – ۱۳۶ ) مگاهرتز است که به آن طول موج کوتاه با برد بلند یا بالا گفته می‌شود. بیسیم‌های برد بالا به دلیل نوع کاربرد حرفه‌ای محسوب می‌شوند و میتوانند به وسیله فرستنده مادر و تجهیزات رادیویی برد های بسیار بالا را پوشش دهند .

توجه : استفاده از تجهیزات رادیویی بیسیم فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ممنوع می باشد.

بیسیم‌های مجاز عموما دارای فرکانس مشخص و غیرقابل تغییر هستند در صورتی فرکانس بیسیم غیر مجاز را می‌توان تغییر داد.

 جرایم بیسیم غیر مجاز، برابر ۶۰ برابر مبلغ دستگاه بیسیم جریمه نقدی و به جرم تداخل در امواج را دیویی کشور تا ۶ ماه حبس دارد .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مقایسه بیسیم واکی تاکی مجاز و غیر مجاز بر روی این لینک کلیک نمایید

خواندن
معرفی مدل های بیسیم واکی تاکی دارای صفحه نمایش
خرید، فروش و یا استفاده و بهره‌برداری از بیسیم فاقد مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ممنوع است و همانطور که گفتیم فقط ارگان‌های خاص مانند (  اورژانس، آتش نشانی، ارگان‌های نظامی، وزارت خانه‌ها، شرکت آب و فاضلاب استان‌ها و ….. ) بنا به مجوز دریافتی از سازمان تنظیم مقررات قادر به خرید و استفاده از آن‌ها هستند. در صورتی که از بیسیم‌ غیر مجاز بدون داشتن مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استفاده نمایید، مجرم محسوب شده و جرایمی از قبیل حبس، ضبظ بیسیم و پیگرد قانونی در پی خواهد داشت .
برخی بیسیم واکی تاکی مجاز که دارای مجوز تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات میباشند :
  • بیسیم واکی تاکی مجاز طنین مدلهای TN2000 , GP-23 , GP-89
  • بیسیم واکی تاکی مجاز کاوش KAVOSH T816
  • بیسیم واکی تاکی مجاز TB LPD 320 , 328
  • بیسیم واکی تاکی مجاز صبا SABA SF-K1,2
برخی بیسیم‌ مجاز حرفه‌ای که برای استفاده از آن نیاز به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارید :
  • بیسیم واکی تاکی مجاز موتورولا MOTOROLA GP 328 , PLUS
  • بیسیم واکی تاکی مجاز موتورولا MOTOROLA GP 338 , PLUS
  • بیسیم واکی تاکی مجاز  موتورولا MOTOROLA XIR P8668
  • بیسیم واکی تاکی مجاز  موتورولا MOTOROLA XIR P3688
  • بیسیم واکی تاکی مجاز موتورولا MOTOROLA DP 1400
برخی بیسیم‌های غیر مجاز به صورت قاچاق وارد کشور و بصورت غیر قانونی عرضه میگردند :
  • بیسیم واکی تاکی غیر مجاز موتورولا MOTOROLA MT 777
  • بیسیم واکی تاکی غیر مجاز موتورولا MOTOROLA MT 888
  • بیسیم واکی تاکی غیر مجاز کنوود KENWOOD 3107
  • بیسیم واکی تاکی غیر مجاز کنوود KENWOOD 3207
  • بیسیم واکی تاکی غیر مجاز باوفنگ BAOFENG
در ادامه این نکته را یادآوری می‌کنیم که برای خرید بیسیم حرفه‌ای و معمولی بهتر است به شرکتهای معتبر دارای مجوز خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه کنید، در صورت نیاز به خرید اینترنتی بیسیم واکی تاکی مجاز تمامی این عرضه‌کنندگان بیسیم در سایت اینترنتی خود باید آدرس دفتر مرکزی و تلفن تماس ثابت و مجوزهای سازمان تنظیم مقررات و نماد اعتماد اکترونیکی اعتماد و رسانه‌های دیجیتال را دارا باشند.