بیسیم واکی تاکی موتورولا
بیسیم واکی تاکی موتورولا

بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA

بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA از بیسیم‌های حرفه‌ای و مورد استفاده اکثریت نهاد‌ها ، ارگانها و سازمان‌های دولتی و حتی نیروهای نظامی و امنیتی می‌باشد.
اما باید خاطر نشان کرد که علارغم محبوبیت بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA حرفه‌ای در ایران، محدودیت‌هایی نیز برای استفاده از آن وجود دارد. این بیسیم حرفه‌ای اورجینال کشور آمریکا می‌باشد و شایان ذکر است تنها برخی از مدل‌های بیسیم موتورولا در ایران مجاز بوده و مابقی آنها غیر مجاز میباشند. تمامی نهادها و سازمان‌های دولتی و یا حتی شرکت‌های دولتی و خصوصی موظف هستند برای خرید بیسیم حرفه‌ای از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوزهای لازم را اخذ نمایند.
سازمان‌های دولتی از جمله : هلال احمر ، وزرات بهداشت، اداره اماکن ، بیمارستان‌ها ، آتش نشانی ، صنایع ملی ( مانند : پتروشیمی‌ها ، کارخانجات پلیمری ، نفت ، گاز ، صنایع مس ، صنایع فولاد ، صنایع آلومینیوم ، معادن و … ) ، وزارت ‌خانه‌ها ، سازمان آب و فاضلاب استان‌ها ، نیروگاه‌ها ، اداره برق و… هستند که بر اساس نیاز و مجوزهای مربوطه میتوانند از انواع مختلف مدل های بیسیم استفاده می‌کنند.
همچنین فروش بیسیم موتورولا در نمایندگی‌های مجاز عرضه بیسیم‌های حرفه‌ای صورت می‌گیرد که این نمایندگی‌ها نیز برای عرضه بیسیم‌های حرفه‌ای ( خرید و فروش تجهیزات رادیویی ) باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارای پروانه عرضه خدمات خرید و فروش بیسیم و تجهیزات رادیویی باشند .
بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA
بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA

کاربرد بیسیم واکی تاکی موتورولا

بیسیم در واقع نوعی رادیو محسوب می‌شود که با امواج رادیویی کار می‌کند، با این تفاوت که رادیو تنها گیرنده پیام ، اما بیسیم فرستنده و گیرنده پیام است. باند فرکانسی رادیو با باند فرکانسی بیسیم متفاوت است، باند فرکانسی رادیو در امواج AM , FM , SW و غیره قرار دارد ، در صورتی که باند فرکانسی بیسیم در امواج UHF و VHF قرار میگیرد.
حال این سوال مطرح است که در صورت وجود موبایل یا تلفن همراه چرا بیسیم اهمیت خود را داراست و همچنان سازمان‌های دولتی و خصوصی بهره برداران همیشگی انواع بیسیم واکی تاکی موتورولا و بیسیم‌های حرفه‌ای دیگر هستند؟
بیسیم بر خلاف تلفن همراه امکان مکالمه گروهی را برای کاربران آن ایجاد کرده است، تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها، نهادها و شرکت‌های خصوصی در وهله اول قبل از راه‌اندازی شرکت خود اقدام به خرید بیسیم می‌کنند. هماهنگی بین نیروهای سازمانی ، خدماتی و لجستیک یکی از موارد مهم در بالا بردن کارایی و ایجاد سازماندهی در کارهای گروهی می‌شود و فقط بیسیم امکان مکالمه گروهی را برای کاربران آن ایجاد می‌کند در صورتی که موبایل تنها یک ارتباط دو نفره میباشد .
یکی دیگر از تفاوت‌های تلفن همراه با بیسیم ، رایگان بودن مکالمه است، شما برای هماهنگی و ایجاد مکالمه با تلفن همراه ناگزیر هستید که مبالغی را به عنوان هزینه تماس بپردازید، اما بیسیم اینچنین نیست و شما می‌توانید بدون صرف هزینه ، توسط بیسیم مکالمه رایگان و نامحدود داشته باشید .
تلفن همراه در برخی مناطق آنتن‌دهی ندارد و در برخی مناطق نیز مکالمه شما دچار نویز و پارازیت و قطع و وصلی زیاد می‌شود که این مشکل در استفاده از بیسیم حل شده است به این عنوان که شما به راحتی می‌توانید بدون مشکل پارازیت و نویز و حتی در نقاطی که موبایل پوشش ندارد از بیسیم استفاده کنید.
از انواع بیسیم می‌توان به مدل های بیسیم دستی و بیسیم خودرویی اشاره نمود که شامل بیسیم دریایی، بیسیم هوایی ، بیسیم واکی تاکی مجاز ، بیسیم ضد انفجار ، بیسیم ضد گاز ، بیسیم دستی آی اس اشاره کرد که همگی این بیسیم ها بجز بیسیم واکی تاکی مجاز ، حرفه‌ای محسوب می‌شوند. بیسیم موتورولا مجاز در ایران دو مدل دستی و خودرویی ، که در صورت اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌توانید از آنها استفاده و بهره‌برداری کنید که در ادامه به مدلهای مجاز آنها اشاره گردیده است .
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola XIR P8668
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola XIR P8668
در زیر به برخی بیسیم‌های مجاز و غیر مجاز و تفاوت آنها اشاره می‌کنیم :

انواع بیسیم موتورولا – بیسیم مجاز و غیر مجاز

اگر تصمیم به تهیه و خرید اینترنتی بیسیم موتورولا دارید باید گفت، انواع و مدل‌های بیسیم‌ مجاز و غیر مجاز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان تنها مرجع صادر کننده مجوز بیسیم در ایران معرفی و اعلام می‌شود. استانداردهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس مواردی همچون شرایط ورود کالا به کشور ، توان خروجی و باند فرکانسی کشور تعیین شده‌ است. برخی مدل‌ها که در ایران توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی غیر قانونی و غیر مجاز اعلام شده‌اند، اغلب غیرقانونی و بواسطه قاچاق وارد کشور شده و به دلایل مختلف از قبیل عدم ورود قانونی به کشور و عدم اختصاص باند فرکانسی از سوی سازمانهای ذیربط و امکان تغییر در مشخصات فنی و فیزیکی که در آنها وجود دارد، باعث می شوند در فضای فرکانسی کشور تداخل ایجاد ‌کنند. حتی بیسیم‌های حرفه‌ای امکان تغییر فرکانس در بازه های فرکانسی UHF به VHF و بالعکس را دارا می‌باشند .
کلیه بیسیم‌های واکی تاکی در دو دسته مجاز و غیر مجاز قرار می‌گیرند و در تقسیم بندی دیگری می‌توان بیسیم‌ها را به دو نوع حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ( بیسیم آماتور ) تقسیم بندی کرد. بیسیم‌های آماتور که به آنها بیسیم واکی تاکی مجاز گفته می‌شود، برای استفاده ‌، بهره‌برداری ، نگهداری و حمل اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد است و مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را دارا می‌باشند.
بیسیم‌های حرفه‌ای مانند بیسیم کنوود به طور کامل در ایران ممنوع و غیرمجاز است و استفاده، بهره برداری و نگهداری از آن مشمول مجازات و پیگرد قانونی خواهد شد. با این وجود برخی از مدل‌های بیسیم موتورولا در ایران مجاز بوده و مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می گیرد، اما باید یادآور شد که حتی استفاده از مدل‌های مجاز نیازمند اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند.
برای استعلام قیمت بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA می توانید به نمایندگی هایی که دارای مجوز واردات ، خرید و فروش از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند، مراجعه کنید و اطلاعات لازم را دریافت و در صورت داشتن مجوزهای لازم اقدام به خرید نمائید.
در صورتی که مجوزهای مربوطه برای خرید بیسیم حرفه‌ای موتورولا را ندارید، تنها می‌توانید بیسیم واکی تاکی مجاز که دارای تاییدیه سازمان تنظیم مقررات میباشند را خریداری کنید.
تفاوت بیسیم واکی تاکی و بیسیم حرفه ای در باند فرکانس ( UHF , VHF ) ، توان خروجی و بازه فرکانسی بیسیم و موارد زیاد دیگری است. برد بیسیم موتورولا با باند فرکانسی ، توان خروجی و شرایط محیطی آن رابطه مستقیم دارد در نتیجه باید گفت که بیسیم‌های حرفه‌ای معمولاً دارای باند فرکانسی VHF و در بازه فرکانسی ( ۱۷۴- ۱۳۶ ) مگا هرتز هستند و توان آنها بین یک تا پنج وات می‌باشند، بیسیم‌های حرفه‌ای برای ایجاد ارتباط در برد های بالا نیازمند ارتباط با فرستنده مادر ، دکل و نصب آنتن میباشند. فرکانس بیسیم‌‌های حرفه‌ای توسط کی پد روی دستگاه توسط کاربر و یا کابل پروگرام دستگاه بیسیم قابل تغییر است و به همین دلیل نیاز به صدور مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را دارند.
بیسیم‌های واکی تاکی مجاز دارای فرکانس ثابت و غیرقابل تغییر هستند که واردات و عرضه آنها در کشور تحت نظارت و مجوز تاییدیه نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشند. بیسیم‌های واکی تاکی بعلت داشتن باند فرکانسی اختصاصی در امواج فرکانسی کشور تداخل ایجاد نمی‌کنند. باند فرکانسی بیسیم واکی تاکی مجاز UHF و در رنج ( ۴۳۳.۵ الی ۴۳۳ ) مگا هرتز و توان خروجی ۵۰۰ میلی وات یا ۰.۵ وات قرار دارد، که به اصطلاح به آنها برد کوتاه می‌گویند. بیسیم واکی تاکی برای انجام عمل مکالمه نیازی به سانترال، دکل و دستگاه فرستنده مادر ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با نمایندگی رسمی خرید و فروش بیسیم موتورولا MOTOROLA گروه تخصصی otiX تماس حاصل نموده و در صورت داشتن مجوز اقدام به خرید بیسیم حرفه‌ای نمائید، در غیر این صورت می‌توانید بیسیم واکی تاکی مجاز خریداری کنید.
بیسیم واکی تاکی مجاز دارای برد مفید تا ۱۵۰۰ متر و برد اسمی تا ۳ کیلومتر می‌باشد و در صورتی که خارج از محدوده شهری بوده و محیط شما فاقد موانع ، معارض ( محیط ایده آل ) مانند : دشت ، فضای باز و … باشد، برد مفید دستگاه افزایش خواهد یافت.
در صورتی فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میباشید ، تنها می‌توانید بیسیم واکی تاکی مجاز خریداری و استفاده کنید. مصرف کنندگان بیسیم واکی تاکی مجاز اشخاص حقیقی و حقوقی هستند ، به این عنوان که حتی سازمان‌های دولتی و ارگان‌ها برای هماهنگی بین نیروهای سازمانی و مکالمه گروهی بیسیم واکی تاکی مجاز خریداری می‌کنند. معادن ، کارخانه‌های تولیدی ، پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ، نیروگاه‌ها ، انبارها ، شرکت‌های حمل و نقل ، شرکت‌های خدماتی و … که با محیط کارگاهی سر و کار دارند همگی مصرف کنندگان بیسیم های واکی تاکی مجاز هستند.
از دیگر مصرف کنندگان بیسیم واکی تاکی مجاز میتوان به هتل‌ها ، رستوران‌ها ، مجتمع های تفریحی ، سالن‌های ورزشی ، کافه‌ها ، مگا مال‌ها ، هایپر مارکت‌ها ، آفرود ، طبیعت گردی ، گردشگری و … اشاره کرد.
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 338
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 338

بیسیم واکی تاکی موتورولا مجاز

از میان انواع مدل‌های بیسیم موتورولا دستی ( بیسیم حرفه ای ) مدل‌های زیر مجازند :
  • بیسیم Motorola GP328
  • بیسیم Motorola GP338
  • بیسیم Motorola GP338 Plus
  • بیسیم Motorola XIR P3688
  • بیسیم Motorola XIR P8668
  • بیسیم Motorola DP1400
خواندن
چرا بیسیم واکی تاکی مجاز

از میان انواع مدل‌های بیسیم موتورولا خودرویی ( بیسیم حرفه ای ) مدل‌های زیر مجازند :

  • بیسیم Motorola M3688
  • بیسیم Motorola M8668i
این بیسیم‌های حرفه‌ای دارای شبکه آنالوگ و دیجیتال هستند و برخی از این مدل‌ها دارای بیش از ۱۲۸ کانال مجزا بوده و دارای استاندارد IP می‌باشند. در مدل‌های پیشرفته تر بیسیم‌های حرفه‌ای تعدادی از آنها دارای صفحه نمایش LCD و دارای امکاناتی از قبیل بلوتوث و GPS هستند. برای کسب اطلاعات فنی بیشتر بر روی لینک بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA کلیک نمایید .
از میان دیگر بیسیم‌های حرفه ای مجاز در ایران که برای استفاده و بهره‌برداری از آن نیاز به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارید می‌توان به بیسیم آیکوم ICOM و بیسیم هایترا HYTERA اشاره کرد.
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 338 Plus
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 338 Plus

بیسیم موتورولا غیر مجاز

از انواع بیسیم غیر مجاز موتورولا ( بیسیم حرفه‌ای ) می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • بیسیم Motorola MT777 ( غیر مجاز )
  • بیسیم Motorola MT888 ( غیر مجاز )
  • بیسیم Motorola MT999 ( غیر مجاز )
به این مدل‌های بیسیم موتورولا به هیچ وجه مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعلق نمی‌گیرد و غیر مجاز میباشند .
در ضمن مدل‌های دیگری از بیسیم‌های حرفه‌ای در ایران هستند که مانند مدل های بیسیم موتورولا MT777 و MT888 ، فاقد مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میباشند ، مانند : بیسیم پوکسیگ PUXING و باوفنگ BAOFENG و کلیه مدل‌های بیسیم کنوود که در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است:
  • بیسیم KENWOOD 3107 ( غیر مجاز )
  • بیسیم KENWOOD 3207 NEW PLUS ( غیر مجاز )
  • بیسیم PUXING ( غیر مجاز )
  • بیسیم باوفنگ BAOFENG ( غیر مجاز )
بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA DP1400
بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA DP1400

حوه استفاده از بیسیم موتورولا

برای استفاده از بیسیم موتورولا برای اولین بار حدود ۶ ساعت قبل از استفاده ، در حالت خاموش باتری را شارژ کنید و برای دفعات بعدی که قصد شارژ کردن بیسیم را دارید، بیسیم را خاموش نموده و جهت شارژ آن اقدام نمائید. در صورتی که باتری بیسیم به طور کامل شارژ شد، بیسیم را از روی پایه شارژر جدا کنید تا به باتری آسیبی نرسد و طول عمر باتری کاهش پیدا نکند. در صورتی که بیسیم و یا باتری خیس باشند به هیچ وجه آن را به شارژ نزنید و در صورتی که به مدت طولانی از بیسیم استفاده نمی‌کنید، باتری را از بیسیم خارج نموده و در مکان خشک و خنک نگهداری نمائید.
برای استفاده از دستگاه بیسیم، بیسیم را روشن نموده و جهت روشن نمودن آن برای ۳ ثانیه دکمه استارت را بفشارید و در بعضی دیگر از مدلهای بیسیم واکی تاکی موتورولا با استفاده از سرولوم بالای بیسیم نسبت به روشن نمدن آن اقدام با چرخش در جهت عقربه های ساعت اقدام نمایید و پس از آن برای شروع مکالمه دکمه PTT یا PUSH TO TALK را بفشارید. هر باری که قصد ارسال مکالمه یا پیام صوتی را دارید باید دکمه PTT را بفشارید . در صورتی که دکمه PTT بیسیم آزاد باشد، امکان دریافت پیام صوتی میسر میباشد .
در صورتی که دستگاه بیسیم شما صفحه نمایش داشته باشد، برای تغییر کانال، استفاده از منو های دستگاه و رویت میزان شارژ از صفحه نمایش استفاده نمائید.
از بخش سلکتور کانال در بیسیم می‌توانید، کانال مورد نظر خود را تغییر و یا انتخاب کنید. برای تنظیم صدا در بیسیم می‌توانید از دکمه مثبت ( + ) و منفی ( ـ ) و در بعضی دیگر مدلها با سلکتور کانال بالای دستگاه قادر به انجام این کار خواهید بود .
از بیسیم موتورولا می‌توانید بیش از ۴۸ ساعت در حالت استند بای استفاده نمائید و ۶ الی ۸ ساعت مکالمه پی در پی داشته باشید.
تمامی دستگاه‌های بیسیم حرفه‌ای و بیسیم واکی تاکی مجاز قابلیت کد گذاری برای جلوگیری از شنود را دارا می‌باشند و می‌توانید تماس‌های خود به تعداد دلخواه را خصوصی کنید.
برای استفاده از بیسیم، بیسیم ها را باید حداقل یک متر به دور از هم قرار دهید، در غیر این صورت بیسیم شما به اصطلاح سوت می‌زند و نویز دارد این نویز حاصل دریافت فرکانس در میکروفون بیسیم دیگر میباشد .
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 328 Plus
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 328 Plus

لوازم جانبی بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA

برخی از بیسیم‌های موتورولا حرفه ای دارای باتری لیتیومی و برخی دیگر فاقد آن هستند، می دانید که باتری لیتیومی که در تلفن همراه نیز استفاده می‌شود قابلیت نگهداری شارژ بیشتری را دارد، در نتیجه برخی مدل‌های بیسیم موتورولا تنها توسط پایه شارژ رومیزی شارژ می‌شوند و برخی از مدل‌ها را می‌توان توسط آداپتور با کابل USB شارژ کرد. همچنین مدل‌هایی از بیسیم حرفه‌ای موتورولا که آنها را می‌توان با کابل USB شارژ کرد، امکان شارژ با شارژ فندکی خودرو و حتی پاور بانک را نیز دارند.
از دیگر لوازم جانبی بیسیم موتورولا می‌توان به انواع هندزفری اشاره کرد، هندزفری مدل‌های مختلفی دارد که همگی به هندزفری بادیگاردی بیسیم معروف هستند، اما نام گذاری دیگری دارند. هندزفری‌های بیسیم در انواع : هندزفری بادیگاردی ، هندزفری خلبانی ، هندزفری حلزونی ، هندزفری مشتی ، هندزفری شلنگی ، هندزفری VOX و هندزفری حنجره ای هستند که تمامی آنها قابل استفاده بر روی انواع بیسیم حرفه‌ای و بیسیم واکی تاکی مجاز هستند.
از میان انواع هندزفری بیسیم‌ها که در بالا ذکر شد مدل مشتی عموماً برای بیسیم‌های خودرویی استفاده می‌شود، مدل های حلزونی ، بادیگاردی ، شلنگی و خلبانی سبک بوده و قابل استفاده در محیط‌های کارگاهی و همچنین محیط‌های امنیتی مورد استفاده می‌باشند. در محیط‌های کارگاهی که استفاده از دست‌ها در اولویت است، استفاده از هندزفری‌های سبک مانند هندزفری بادیگاردی بیسیم کمک می‌کند که دست‌ها آزاد شده و راندمان کار افزایش یابد . در ضمن در محیط‌های امنیتی و یا نظامی و پر خطر شغلی و یا پر سر و صدا که نیاز به توجه و دقت بیش از حد دارد استفاده از هندزفری بادیگاردی برای بیسیم باعث می‌شود تمرکز بر روی کار بیشتر شود و چون سبک است و دیگر برای گفتگو نیازی به فشردن دکمه PTT بیسیم ندارید، عملکرد بالا رفته و حتی سرعت مانورهای حرکتی پرسنل را بالا می برد. همچنین سیم هندزفری بادیگاردی بیسیم عموماً در پشت گوش‌ها بی رنگ است و برای محیط‌های امنیتی که اشخاص نمی‌خواهند سیم بیسیم دیده شود بسیار پر کاربرد است.
بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA XIR P3688
بیسیم واکی تاکی موتورولا MOTOROLA XIR P3688

مجازات استفاده از بیسیم غیر مجاز

بر طبق مطالبی که ذکر شد، مقایسه بیسیم واکی تاکی مجاز و غیر مجاز در باند فرکانسی و توان خروجی دستگاه و موارد دیگری است. استفاده از برخی از بیسیم‌های حرفه‌ای در کشور ممنوع هستند و برخی دیگر از آنها را می‌توانید با اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه و بهره‌برداری کنید.
بیسیم‌های حرفه‌ای در باند فرکانسی VHF و بازه فرکانسی ۱۷۴ تا ۱۳۶ مگاهرتز و باند فرکانسی UHF و بازه فرکانسی ۴۷۰ تا ۴۰۰ مگاهرتز هستند و امکان تغییر فرکانس بصورت دستی و یا پروگرام را دارند و برای ارسال و دریافت پیام بصورت حداکثری برد ممکن امکان اتصال به دستگاه فرستنده مادر، دکل، سانترال و آنتن دارند در نتیجه ممکن است باعث ایجاد اختلال در فضای فرکانسی کشور شوند و برای ارگان‌‌های دولتی و نهادها مشکل امنیتی ایجاد کنند در نتیجه تمامی این بیسیم‌های حرفه‌ای باید طبق استاندارد‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند.
همچنین بیسیم‌هایی مانند کنوود KENWOOD که به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند نیز غیر مجاز شناخته می‌شوند، هر بیسیم حرفه‌ای دیگری که به صورت قاچاق و یا غیر مجاز وارد کشور شود، غیر قانونی است.
از جرایم استفاده، نگهداری، بهره‌برداری، خرید و فروش بیسیم غیر مجاز می توان به ضبط دستگاه بیسیم، ۳ تا ۶ ماه حبس و پرداخت نقدی ۶۰ برابر قیمت دستگاه بیسیم اشاره کرد.
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 328
بیسیم واکی تاکی موتورولا Motorola GP 328

ضمانت و خدمات پس از فروش بیسیم موتورولا

به دلیل اینکه بیسیمهای موتورولا از دسته بیسیم‌های حرفه‌ای شناخته می‌شوند برای خرید، فروش و واردات آن باید مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وجود داشته باشد. اگر قصد خرید بیسیم‌های حرفه‌ای مانند موتورولا دارید، بیسیم‌های غیر مجاز این برند در کشور هیچ‌گونه ضمانت و خدمات پس از فروشی ندارند و در ضمن با مصرف کنندگان فاقد مجوز این نوع بیسیم ها برخورد قانونی صورت می پذیرد.
اما اگر قصد خرید بیسیم‌های مجاز موتورولا را دارید و مجوزهای لازم را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده‌اید، باید از عرضه کنندگانی این بیسیم را خریداری نمائید که آنها نیز دارای مجوز ورود ، خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند. عرضه کنندگان مجاز بیسیم برای هر سفارش خرید شما ضمانت و خدمات پس از فروش دارند که در حدود یک سال می‌باشد و در ضمن تعمیر و تامین قطعات یدکی بیسیم موتورولا نیز به عهده عرضه‌کننده‌ی مجاز که از آن خرید کرده‌اید می‌باشد. لوازم جانبی بیسیم مجاز موتورولا را نیز به راحتی می‌توانید از عرضه‌کننده معتبر و مجاز خریداری نمائید.
اولین شرط عرضه خدمات تجهیزات رادیویی داشتن پروانه عرضه خدمات خرید و فروش تجهیزات رادیویی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد. به گونه ای که تمامی این شرکت ها دارای مجوزهای ثانویه از قبیل نماد اعتماد الکترونیکی و نشان ملی ثبت ( رسانه های دیجیتال ) هستند.
اگر به سایت عرضه کنندگان مجاز و معتبر تامین بیسیم‌های حرفه‌ای و واکی تاکی مجاز مراجعه نمائید در سایت آنها متوجه آدرس ثبتی ، تلفن ثابت و نماد اعتماد الکترونیکی و نشان ملی ثبت ( رسانه های دیجیتال ) خواهید شد در غیر اینصورت از خرید تجهیزات رادیویی و بیسیم از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد صلاحیت پرهیز نمایید .
خواندن
سیستم بیسیم ایرانسل واکه Walkeh