نکات مهم در مورد باتری بیسیم واکی تاکی
نکات مهم در مورد باتری بیسیم واکی تاکی و مراقبت از آن

نکات مهم در مورد باتری بیسیم واکی تاکی و مراقبت از آن

روش‌های صحیح نگهداری از باتری لیتیومی بیسیم واکی تاکی

با توجه به اینکه باطری بیسیم واکی تاکی از مهمترین اجزای تشکل دهنده دستگاه واکی تاکی می باشد زیرا انرژی آن از طریق باتری تامین میشود.‌ نکاتی در رابطه با ساختار باتری و چگونگی نگهداری از آن وجود دارد که شخص‌ استفاده کننده از بیسیم واکی تاکی باید از آن آگاه باشد تا بتواند از بیسیم واکی تاکی بهتر استفاده و مراقبت های لازم را به عمل آورد. در ادامه مقاله به معرفی ۵ نکته مهم در رابطه با باطری بیسیم واکی تاکی خواهیم پرداخت.

۵ نکته مهم در مورد باتری بیسیم واکی تاکی

باتری بیسیم واکی تاکی یکی از مهمترین اجزای سخت افزاری آن شمار می رود زیرا دستگاه بدون باتری عملاً هیچ کارایی نخواهد داشت در این مقاله به نکاتی در رابطه با مراقبت از باتری اشاره خواهیم داشت.

نکته ۱ : در هنگام اتصال بیسیم واکی تاکی به شارژر، حتماً نیاز نیست باتری آن فول شارژ شود

باور غلطی که در بین اشخاص استفاده کننده از بیسیم واکی تاکی مجاز رواج داشته این می باشد که متاسفانه به اشتباه میگویند حتماً باید گوشی در هر بار شارژ به صورت فول و ۱۰۰% شارژ شود در غیر این صورت به باتری آسیب وارد میشود! این باور اشتباه بوده و ناقص شارژ شدن باتری بیسیم واکی تاکی هیچ ارتباطی به کیفیت عملکرد باتری و آسیب زدن به آن دارد. شما بدون هیچ نگرانی می توانید دستگاه بیسیم واکی تاکی را هر زمان حتی به مدت کوتاه به شارژر بزنید قبل از اینکه به صورت صد درصد شارژ شود از شارژر جدا نمایید.

این باور اشتباه، ریشه در زمانی دارد که تولید و استفاده از باتری‌های نیکل کادمیومی تولید و مورد استفاده قرار می‌گرفتند. باتری‌های نیکل کادمیومی در برابر ناقص شارژ شدن حساس بودند و جدا نمودن این نوع باتری ها به صورت زودهنگام منجر به خرابی و کاهش عمر مفید آنها می گردید. اما باتری های نسل جدید از نوع لیتیوم یونی بوده که امروزه در بیسیم های واکی تاکی جدید مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین شما می‌توانید هر لحظه که نیاز به شارژ باطری بیسیم را داشتید آن را به شارژر بزنید و بدون فول شارژ شدن آن را از شارژر جدا نمایید و مطمئن باشید هیچ گونه مشکلی برای باتری شما به وجود نخواهد آمد.

بنابراین اگر بیسیم واکی تاکی شما علیرغم اینکه به صورت ۱۰۰ درصد شارژ شده همچنان به شارژر وصل باشد با توجه به اینکه هیچ انرژی ورودی دریافت نمی شود در نتیجه هیچ آسیبی به باتری دستگاه وارد نخواهد شد. در این صورت اتصال بیسیم واکی تاکی برای مدت زمان طولانی مانند شب تا صبح هیچ آسیبی به باتری نخواهد زد و باعث کاهش عمر آن نخواهد شد.

خواندن
بیسیم واکی تاکی موتوکام MOTOCOM در تهران ، اصفهان و مشهد
باتری بیسیم واکی تاکی مجاز
باتری بیسیم واکی تاکی مجاز

نکته ۲ - استفاده از بیسیم واکی تاکی در حین شارژ باعث آسیب به باتری نمی‌شود

بعضی از استفاده کنندگان بیسیم واکی تاکی تصور می کنند که اگر دستگاه بیسیم واکی تاکی به شارژر متصل باشد و با آن کار کنند باعث آسیب به باتری بیسیم واکی تاکی می شود در واقع این باور اشتباه می باشد و این کار هیچ آسیبی با باتری دستگاه نخواهد تنها نتیجه منفی کار کردن همزمان با بیسیم واکی تاکی در حین شارژ این می باشد که سرعت شارژ کاهش خواهد یافت زیرا به دلیل ارسال و دریافت سیگنال قطعات سخت افزاری آن در حال فعالیت بوده و هر یک از قطعات دستگاه انرژی مصرف می کنند در نتیجه سرعت شارژ شدن بیسیم واکی تاکی کاهش می یابد.

نکته ۳ - میزان شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۰ ٪ نگه دارید

یکی از باورهای غلط دیگر که بسیار بین استفاده کنندگان بیسیم واکی تاکی رواج دارد این می باشد که گفته می شود برای شارژ مجدد باتری باید شارژ آن کاملاً تخلیه شده باشد و سپس به شارژر متصل شود. همانطور که ذکر شد این روش برای باتری های نسل قدیم و اسیدی صدق می کرد و هیچ ارتباطی به باتری های نسل جدید و لیتیوم-یونی امروزی ندارد و همچنین این روش جهت شارژ باتری های امروزی و مدرن توصیه نمی شود. از همین روی متخصصین توصیه می کنند جهت شارژ باتری بیسیم واکی تاکی از روش شارژ جزئی استفاده نمایید که باعث افزایش عمر باتری نیز خواهد شد.‌ همچنین مسائل مربوط به ولتاژ و تاثیر آن بر عمر باتری توصیه میگردد همواره میزان شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد حفظ نمایید زیرا با این روش عمر باتری خود را افزایش داده اید.

نکته ۴ - از شارژ کردن طولانی مدت باتری خودداری نمایید

یکی از ایرادات شایع بین مصرف‌کنندگان بیسیم واکی تاکی شارژ های شبانه طولانی مدت می باشد که انجام مکرر آن باعث خرابی و کاهش عمر باتری لیتیومی می شود. این کار باعث تشکیل شدن ورقهای فلز لیتیوم در نقطه قطب مثبت باتری شده که در دراز مدت باعث اختلال در عملکرد باتری خواهد شد همچنین باعث ایجاد گرمای اضافه خواهد شد که در کاهش عمر باتری تاثیر گذار خواهد بود. به طور معمول در زمان رسیدن شارژ به ۱۰۰ درصد برق دهی به باتری باید متوقف گردد یا این جریان باید با ولتاژ بسیار ضعیف به باتری برقرار شود اما بر طبق تحقیقات انجام شده بیشتر دستگاه ها بعد از رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد باز هم ولتاژ در حدود نیم آمپر به باتری منتقل می کند که در بیشتر مواقع با خاموش کردن دستگاه هم این ولتاژ برقرار است و بیشتر دستگاه ها بعد از فول شارژ شدن ولتاژی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی آمپر به باتری منتقل می کند.

خواندن
بیسیم واکی تاکی ارزان

نکته ۵ - گرمای بیش از حد باعث آسیب به باتری می شود

از موارد مهمی که باعث افزایش طول عمر باتری می شود جلوگیری از گرم شدن زیاد دستگاه واکی تاکی می باشد. اگر باتری بیشتر در موقعیت شارژ صددرصدی قرار داشته باشد و همزمان در محیط گرم باشد این وضعیت بیشترین آسیب را به باتری خواهد زد از همین روی در هنگام شارژ دستگاه بیسیم واکی تاکی از پوشاندن روی آن خودداری نموده و در روزهای گرم دستگاه بی‌سیم را در داخل داشبورد ماشین نگذارید.

روش صحیح شارژ باتری لیتیومی بیسیم واکی تاکی

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی بیشتر استفاده کنندگان از دستگاه بیسیم واکی تاکی نحوه کار با باتری های لیتیوم یونی آشنایی کامل دارند اما متاسفانه تعدادی افراد هم عادت های قدیمی خود تکرار میکنند. هرچند این طرز استفاده اشتباه از باتری لیتیوم یونی در کوتاه مدت تاثیر بسزایی در عمر باتری نداشته اما در دراز مدت نیاز به تعویض و هزینه‌های اضافی خواهد داشت.

به صورت جمع بندی و کلی می توان گفت شارژ کردن باتری به صورت جزئی و خنک نگه داشتن باتری باعث افزایش عمر آن خواهد شد. در ادامه به صورت خلاصه مهمترین عوامل افزایش عمر باتری و مراقبت صحیح از آن اشاره خواهیم داشت:

  • از شارژ کردن های شبانه و طولانی مدت پرهیز نمایید و باتری خود را از صفر تا صد شارژ نکنید و در عوض باتری را بصورت شارژ های جزئی و کوتاه مدت شارژ نمایید.
  • زمان رسیدن شارژ باتری به حدود ۸۰ درصد آن را از شارژر جدا نمایید.
  • می توان گفت مهمترین عاملی که باعث آسیب به باتری میشود گرماست در هنگام شارژ آن را نپوشانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعمیر و لوازم جانبی بیسیم بر روی لینک تعمیر و لوازم جانبی بیسیم واکی تاکی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره تخصصی و خرید بیسیم واکی تاکی مجاز از طریق شماره تماس ۰۲۱۶۶۳۸۴۰۲۲ با کارشناسان دفتر مرکزی Ott تماس حاصل فرمایید.