بیسیم واکی تاکی چطور کار میکند؟

بیسیم واکی تاکی چطور کار میکند؟

بیسیم واکی تاکی نوعی دستگاه رادیویی بوده با این تفاوت که رادیو تنها قادر به دریافت امواج می باشد در صورتی که واکی تاکی هم فرستنده امواج رادیویی (VHF , UHF) می باشد و هم گیرنده آن. به عبارت دیگر بیسیم واکی تاکی دستگاهی قابل حمل بوده که امواج رادیویی را بصورت دو طرفه مخابره می کند. واکی تاکی بصورت تک فرکانس کار میکند، این بدان معناست که نمی تواند بصورت همزمان هم فرستنده و هم گیرنده امواج رادیویی باشد.

بیسیم واکی تاکی در چه فرکانسی کار میکند؟

دستگاه‌ بیسیم واکی‌تاکی مجاز در بازه فرکانسی (۴۳۳.۵ – ۴۳۳) مگا هرتز کار میکند. این بازه فرکانسی در باند UHF بوده که در برد کوتاه می باشد. باند فرکانسی رادیو بر روی موج های FM ، AM ، SW و … کار می کند در صورتی که بیسیم واکی تاکی از باند فرکانسی UHF و VHF جهت ارسال و دریافت امواج رادیویی بهره می برد. فرکانسی که واکی تاکی از آن استفاده می کند دارای باند فرکانسی  کوتاه بوده که باعث شده این امواج از قدرت انتقال بالاتری در برابر موانع برخوردار باشند‌ بطوری که برد واکی تاکی در محیط شهری تا ۱۵۰۰ متر می رسد.

نحوه کار بیسیم واکی تاکی

در ابتدا پیام های صوتی به امواج رادیویی تبدیل شده و بعد توسط فرستنده واکی تاکی در محیط منتشر می شود. این امواج توسط گیرنده بیسیم دریافت، و طی فرایندی توسط مدارهای الکترونیکی واکی تاکی به صوت تبدیل و توسط بلندگوی بیسیم پخش می گردد. همانطور که گفته شد بیسیم واکی تاکی یک دستگاه رادیویی قابل حمل بوده که با به کارگیری از امواج رادیویی بر روی یک باند فرکانسی به صورت مشترک می تواند ارتباط برقرار کند. واکی تاکی ها بصورت کلی از یک فرستنده – گیرنده، آنتن جهت دریافت و ارسال امواج رادیویی، بلندگو جهت پخش صوت و میکروفن جهت مخابره امواج رادیویی بهره می برد.

خواندن
کاربردهای مفید بیسیم

آیا بیسیم واکی تاکی همانند موبایل کار میکند؟

موبایل یا تلفن همراه با امواج الکترومغناطیسی کار کرده و جهت برقراری ارتباط نیازمند‌ اتصال به شبکه سراسری مخابرات می باشد. در بسیاری از مناطق صعب العبور هنوز پوشش دهی موبایل انجام نشده و ممکن است ارتباط با پارازیت و قطعی همراه باشد. برخلاف تلفن همراه واکی تاکی با امواج رادیویی UHF کارکرده و در نتیجه نیازمند هیچگونه تجهیزات جانبی مانند آنتن، دکل و دستگاه فرستنده مادر نمی باشد که در نتیجه برقراری ارتباط بدون پارازیت و نویز انجام می پذیرد. واکی تاکی با امواج رادیویی کار می کند بنابراین امکان اتصال افراد نامحدودی با هم بر خلاف تلفن همراه، میسر می باشد. البته بیسیم واکی تاکی دارای تفاوت های بسیاری با موبایل  می باشد که در مقاله تفاوت بیسیم واکی تاکی با گوشی موبایل به این تفاوت ها اشاره کرده ایم. 

نحوه کارکرد بیسیم واکی تاکی
نحوه کارکرد بیسیم واکی تاکی

موج‌های رادیویی بیسیم واکی تاکی

موج بیسیم واکی تاکی نوعی از امواج الکترومغناطیسی بوده که طول موج آن در طیف الکترومغناطیسی بلندتر از فروسرخ می باشد. امواج رادیویی مانند دیگر امواج الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می کند. امواج رادیویی در طبیعت به وسیله آذرخش و اجرام فلکی به وجود می آید. امواج رادیویی مصنوعی در سیستم های مخابراتی، بیسیم واکی تاکی، سیستم های ناوبری، رادارها، شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد.

خواندن
قیمت بیسیم واکی تاکی مجاز

توان و برد بیسیم واکی تاکی

توان واکی تاکی مجاز ۰٫۵ وات یا ۵۰۰ میلی وات می باشد و برد مفید آن ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر و برد اسمی آن تا ۳ کیلومتر و برد مفید بستگی به شرایط محیطی می باشد. برد مفید واکی تاکی مجاز در محیط خارج شهر نظیر : بیابان، دشت، دریا و … و در شرایط ایده آل تا ۳ کیلومتر هم می رسد. بیسیم واکی تاکی مجاز در این بازه فرکانسی و توان، امکان ارسال امواج را از بین دیوار ها و موانع میسر می سازد. تمامی بیسیم های واکی تاکی مجاز حداقل ۱۶ کانال و حداکثر دارای ۳۵ کانال می باشند که این امکان را می دهد تا بی نهایت بیسیم با یکدیگر ست شوند و بصورت همزمان در ارتباط باشند.

چگونه می توان ارتباط بین واکی تاکی ها را خصوصی کرد؟

واکی تاکی ها دارای ۱۶ تا ۳۵ کانال بصورت مجزا هستند که در هر کانال امکان برقراری ارتباط بصورت نامحدود وجود دارد. بیسیم واکی تاکی های مجاز که دارای صفحه نمایش LCD و LED هستند این امکان را می دهند تا بتوان بر روی آن ها کد های ضد شنود RX و TX را بصورت دستی فعال کرد تا توسط دیگران قابل شنود نباشد. واکی تاکی هایی که فاقد صفحه نمایش هستند را می‌توان با کابل پروگرام و برنامه اختصاصی آنها، کد های ضد شنود را درآن فعال و یا تغییر داد.