علائم اختصاری و تجاری بیسیم واکی تاکی

علائم اختصاری و تجاری بیسیم واکی تاکی

بیسیم واکی تاکی دارای علائم تجاری خاص خود می باشد که در مقالات علمی بسیار کاربرد دارند. در این مقاله قصد داریم به شرح این علائم بپردازیم.

علامت اختصاری HT

این علامت تجاری که مخفف کلمه Handie-Talkies می باشد برگرفته از مدل واکی تاکی موتورولا می باشد که محصول خود را با این نام تولید نمود. از علامت اختصاری HT برای اشاره کردن به رادیو دستی نیست اشاره می گردد.

واکی تاکی Walkie Talkie

واکی تاکی که به طور رسمی با نام فرستنده و گیرنده دستی (Walkie Talkie) شناخته می شود، یک فرستنده رادیویی دستی، قابل حمل و دو طرفه است. توسعه آن در طول جنگ جهانی دوم توسط دونالد هینگز و تیم های مهندسی در شرکت بیسیم موتورولا انجام شده است. واکی تاکی برای اولین بار برای پیاده نظام ارتش مورد استفاده قرار گرفت. پس از جنگ، واکی تاکی به امنیت عمومی و در نهایت در کارهای تجاری و شغلی مورد استفاده گسترده قرار گرفت.

واکی تاکی‌های معمولی شبیه یک گوشی تلفن هستند که در یک طرف آن یک بلندگو و در سر دیگر آن یک میکروفون تعبیه شده است (در برخی دستگاه‌ها از بلندگو به عنوان میکروفون نیز استفاده می‌شود) و یک آنتن در بالای دستگاه تعبیه شده است. آنها را به سمت صورت نگه می دارند تا صحبت کنند. واکی تاکی یک دستگاه ارتباطی نیمه دوبلکس است. چندین دستگاه واکی تاکی از یک کانال رادیویی استفاده می‌کنند، و تنها یک رادیو در کانال می‌تواند در یک زمان پیام صوتی مخابره کند، البته محدودیتی در تعداد واکی تاکی هوایی که نقش گیرنده را ایفا می نمایند وجود ندارد. واکی تاکی معمولا در حالت دریافت است. هنگامی که کاربر می خواهد صحبت کند، باید یک دکمه (PTT) را فشار دهد که گیرنده را خاموش می کند و فرستنده را روشن می نماید که شخص میتواند پیام خود را مخابره کند.

خواندن
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ( جدول تخصیص فرکانس UHF )
واکی تاکی Walkie Talkie
واکی تاکی Walkie Talkie

علامت اختصاری PTT

این علامت اختصاری مخفف کلمه Push-To-Talk بوده که کاربر توسط این دکمه وضعیت دستگاه بیسیم را از حالت گیرنده به فرستنده تغییر می دهد و امکان ارسال پیام صوتی فراهم می گردد. دکمه PTT در رادیو های دوطرفه مانند بیسیم واکی تاکی نیز وجود دارد. دکمه PTT معمولا کنار بنده دستگاه قرار دارد. البته جهت سهولت در برقراری ارتباط، بر روی هندزفری بیسیم واکی تاکی دکمه PTT تعبیه شده است.

سیستم ارتباطی دوبلکس duplex

این سیستم ارتباطی بصورت نقطه به نقطه متشکل از دو یا چند دستگاه که به هم متصل هستند که می توانند در هر دو جهت با همدیگر ارتباط برقرار کنند. سیستم‌های دوبلکس در بسیاری از شبکه‌های ارتباطی به کار می‌روند تا امکان برقراری ارتباط همزمان در هر دو جهت بین دو طرف متصل را فراهم کنند یا مسیر معکوس را برای نظارت و تنظیم از راه دور تجهیزات در میدان فراهم کنند. دو نوع سیستم ارتباطی دوبلکس وجود دارد: تمام دوبلکس (FDX) و نیمه دوبلکس (HDX).

در یک سیستم تمام دوبلکس، هر دو طرف می توانند به طور همزمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نمونه ای از یک دستگاه فول دوبلکس، سرویس تلفن قدیمی ساده است. طرفین در هر دو طرف تماس می توانند به طور همزمان صحبت کنند. یک کانال ارتباطی دو طرفه بین آنها وجود دارد یا به عبارت دقیق تر، دو کانال ارتباطی بین آنها وجود دارد.

در یک سیستم تمام دوبلکس یا نیمه دوبلکس، هر دو طرف می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما نه به طور همزمان. ارتباط در یک زمان یک جهت است. نمونه ای از دستگاه های نیمه دوبلکس یک دستگاه واکی تاکی است، یک رادیو دو طرفه که دارای دکمه PTT جهت برقراری ارتباط می باشد. زمانی که کاربر محلی می‌خواهد با شخص از راه دور صحبت کند، این دکمه را فشار می‌دهد که فرستنده را روشن می‌کند و می تواند پیام خود را مخابره نماید و جهت برگشتن واکی تاکی به حالت گیرنده، فقط کافیست دکمه PTT را رها کند.

خواندن
خرید و قیمت بیسیم واکی تاکی رنگی

رادیو دو طرفه Two - Way Radio

رادیو دو طرفه رادیویی است که هم می تواند امواج رادیویی را ارسال و هم دریافت کند (فرستنده گیرنده). رادیوهای دو طرفه دستی مانند : واکی تاکی، هندی تاکی یا دستی می باشد. رادیوهای دو طرفه توسط گروه‌هایی از افرادی که از نظر جغرافیایی از هم جدا شده‌اند استفاده می‌شوند، مانند پرسنل کشتی، پرسنل خدمات اضطراری مانند آتش‌نشانان، افسران پلیس، و امدادگران آمبولانس، تاکسی و خدمات تحویل کالا، سربازان و واحدهای نظامی، کارمندان فست فود و کارگاه های ساختمانی و …

باتری لیتیوم یونی Li-ion

کلمه LI-ion در مقالات باتری بیسیم واکی تاکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که در واقع مخفف کلمه Lithium-ion battery نیز می باشد. این باتری که نسل جدید باتری های قابل شارژ می باشد که در دستگاههای قابل حمل از جمله انواع بیسیم واکی تاکی مورد استفاده قرار میگیرد. باتری های لیتیوم یونی دو برابر بیشتر نسبت به باتری های نیکل کادمیوم قابلیت ذخیره سازی انرژی را دارند و همچنین دارای یک تا پنج برابر وزن کمتر و عمر بالاتر نیز می باشند.