اجرای سقف روفیکس

قالب فلزی مشبک روفیکس

امروزه با توجه به پیشرفت و توسعه روز افزون شهر و شهر سازی و همچنین نیاز به افزایش سرعت و ایمنی در کار و کاهش زمان و هزینه ها در سازه های مختلف، اینک به بررسی یکی از مصالح ساختمانی که توانایی و اصلاح روشهای سنتی گذشته. ( از قبیل تیرچه بلوک ) و برآورده کردن نیازها، تحت عنوان قالب فلزی مشبک روفیکس ( که تنها نقش قالب برای نگهداری بتن تر را داراست و هیچگونه نقش سازه ای برای محاسب را نداشته )  می پردازیم .

با استفاده از این قالب ( اجرای سقف روفیکس ) امکان بتن ریزی و اجرای همزمان تمامی طبقات و عدم نیاز به شمع، جک و حذف قالب بندی ( نسبت به روشهای سنتی سقفهای تیرچه بلوک ) را می توان بدون استفاده از نیروی ماهر برآورده نمود. این امتیاز جهت سرعت بخشیدن به پیشرفت کار تاثیر بسزایی دارد.
در ضمن می توان به تمامی طبقات به صورت کاملاً ایمن دسترسی داشت و خطر سقوط مصالح و یا افراد را به حداقل رساند .

از دیگر مزایای استفاده از این روش سبکی بیش از %۵۰ سقف کار شده ( مرکب یا کامپوزیت) توسط قالب فلزی مشبک .روفیکس نسبت به سقفهای سنتی از قبیل تیرچه بلوک است که حدوداً موجب %۴۰ کاهش وزن مرده ساختمان و %۲۰ کاهش مصرف مصالح فولادی در اسکلت سازه میشود .

لازم بذکر است وزن تمام شده سقف مرکب (کامپوزیت) با سقف عرشه فولاد برابر میباشد . 

خواهشمند است جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره موبایل ۰۹۱۲۲۸۵۶۱۷۸ تماس حاصل فرمایید.

قالب فلزی مشبک روفیکس ساختمان
سقف روفیکس

قالب فلزی روفیکس

Ott تنها مجری تخصصی قالب فلزی روفیکس در ایران با ۱۷ سال سابقه درخشان در زمینه های مختلف ساختمانی، عمرانی و پروژه های خاص در زمینه قالب فلزی روفیکس در ایران .

تنها تولید کننده قالب فلزی روفیکس در ایران شرکت تکنو خلاق بوده که در سال ۱۳۹۳ منحل گردیده است و هم اکنون دیگر تولید کنندگان با توجه به تشابه اسمی خود با نام تجاری تکنو خلاق، خود را مجری و تولید کننده این محصول با سابقه اجرایی طولانی مینامند که هیچ کدام دارای وجه حقوقی، آدرس و یا دفتر مرکزی جهت عرضه و فروش این محصول را ندارند که خود باعث میشود که سوالاتی در خصوص مقایسه کیفیت محصول عرضه شده با محصول اصلی ( شرکت تکنو خلاق ) پیش آید.

اجرای سقف روفیکس

روفیکس صفحه فلزی مشبکی است که دارای هفت ناودانی به شکل ( V ) و تعداد حداقل ۷۰۰۰ شبکه در هر متر مربع می باشد. روفیکس موارد استفاده بسیاری دارد، یکی از کاربردهای آن به صورت قالب برای اجرای سقف روفیکس برای سازه های مختلف بتنی می باشد . در این مقاله به بررسی امتیازات برجسته روفیکس و آزمایشات انجام گرفته بر آن در مقابل قالبهای متداول بتنی و روشهای دیگرمی پردازیم. قرار دادن روفیکس روی تیرها و اجرای یک لایه بتنی بر روی آن دو امتیاز برجسته زیر را بطور همزمان متجلی ساخت :

الف)  عدم نیاز به قالب بندی و حذف مشکلات مربوط به آن

ب) قرار گرفتن روفیکس در تحتانی ترین لایه دال ( ناحیه حداکثر تنش کششی )، و قفل شدن بتن درشبکهای آن موجب شد که ناودانی های قالب درجا بتوانند همه و یا بخشی از تنش های کششی بارگزاری را تحمل کنند. دیگر آنکه متصل بودن ناودانی های روفیکس بصورت یکپارچه از طریق شبکه های آن به تبادل نیروهای جانبی در دال کمک شایانی می کند .

روفیکس در ایران از ورق رول به ضخامت ۰.۷ میلیمتر از  نوع ST-12 فولاد مبارکه در دو نوع روغنی و گالوانیزه به عرض ۸۲ سانتیمتر و طول حداکثر ۱۲ متر و وزن حدود ۳.۵ کیلوگرم در هر متر مربع تولید می شود .

شایان ذکر است که افزایش قابلیت بارگزاری به دو روش امکان پذیر می باشد :

۱- بکاربردن ورق های فلزی ضخیم تر (۰.۷۰ میلیمتر )

۲- بالا بردن مدول مقطع از طریق افزایش عمق ناودانی ها ( ۱۸ میلیمتر )

۲–  برخی امتیازات برجسته استفاده از قالبهای فلزی مشبک روفیکس

۱-۲- سهولت اجرا

نصب روفیکس نیازی به نیروی ماهر مانند قالب بند ندارد و انجام آن توسط کارگران نیمه ماهر ساختمانی به راحتی امکان پذیر است.

۲-۲- ایمنی

همزمان با قرارگرفتن روفیکس بروی تیرها یک شبکه ایمنی در زیر پای کارگران گسترده می شود که از سقوط اجسام و افراد به طور کامل جلوگیری می نماید.

۳-۲- سرعت

سرعت قالب بندی برای اجرای سقف روفیکس با قالبهای فلزی روفیکس در حدود ۸۰۰ متر مربع در روز با دو کارگر می باشد. با پوشش روفیکس در تمام طبقات سازه ، می توان اجرای بتن ریزی را برای کلیه طبقات بدون وابستگی به سقفهای دیگر به طور همزمان انجام داد که این خود در زمان و هزینه های پروژه ها نقش مهمی ایفا می کند.

۴-۲- سهولت حمل و نقل، ضایعات و حجم ناچیز

برخلاف مصالحی مانند بلوک سفالی و قالب های بتنی متداول، بارگیری، حمل، تخلیه، نگهداری و مصرف روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد. انبار کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است بطوری که یک کامیون به ظرفیت ۱۰ تن قادر است بیش از ۲۵۰۰ متر مربع قالب روفیکس را حمل کند. مساحت قابل توجهی از قالبهای فلزی روفیکس را می توان در گوشه ای از کارگاه ساختمانی به صورتی انبار کرد که مزاحمتی برای دیگر فعالیتهای ساختمانی نداشته باشد .

۵-۲- شکل پذیری

قابلیت شکل پذیری قالبهای فلزی روفیکس این امکان را بوجود می آورد که فرمهای پیچیده معماری را به سهولت قالب بندی و اجرا کرد و این خود قابلیت مصرف در زمینه های مختلف را می رساند .

۶-۲- عدم ایجاد آلودگی ( شیمیایی و صدا ) و عدم تخریب شرایط محیط زیست

۷-۲- آکوستیک

اجسام جامد صدا را خیلی بهتر از گازها منتقل می کنند. در سقفهای بتنی مرکب، تنها محیط جامد برای عبور صدا، مقطع نازک جان تیرهای آهنی است و قسمت اعظم انرژی صوت، به هنگام عبور از هوای مسدود داخل سقف، جذب و به انرژی حرارتی تبدیل می گردد و نهایتا میزان ناچیزی از آن به طبقه زیرین میرسد. بنابراین میزان انرژی صوتی که مابین طبقات منتقل می شود، در سقفهای مرکب کمتر از سقفهای ضربی و بلوک سفالی است .

۸-۲- عایق حرارتی

هوای مسدود داخل سقف علاوه بر صدا، عایق حرارتی خوبی در تابستان و زمستان محسوب  می‌گردد .

۹-۲- نیاز هر چه کمتر به وسایل جانبی

اجرای سقف روفیکس نیاز هر چه کمتر به وسایل جانبی از قبیل ابزارالات، بالابر، دستگاه جوش و از این قبیل.

۱۰-۲- تاسیسات

در روشهای متداول، شبکه لوله های برق، آب و شوفاژ بر روی سقف قرار می گیرد و پس از پوشاندن آن توسط پوکه و   ماسه_سیمان کف سازی با موزاییک، سرامیک یا سنگ انجام میگیرد. این روش می تواند ضخامت سقف را تا ۷ سانتیمتر افزایش دهد و آن را سنگین تر کند، در صورتی با عبوردادن لوله های تاسیسات از فضای بین دو لایه سقف میتوان ضخامت و وزن سقف را بطور همزمان کاهش داد. با استفاده از لوله های پلیمری، لوله کشی سرد و گرم در داخل ضخامت سقف، به سهولت امکان پذیر شده و مشکلات ناشی ازخوردگی، پوسیدگی و تعمیرات بعدی به شدت کاهش می یابد .

۱۱-۲- بتن

متراکم کردن بتن نیز به راحتی توسط تخته ماله امکان پذیر است .

۱۲-۲- افزایش استحکام سازه

قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال، یعنی در ناحیه حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکه های آن، موجب می شود که تنشهای حاصل از بارگزاری به ناودانی های روفیکس منتقل شوند. برخلاف شبکه میلگرد که در آن میلگردها مستقل از یکدیگر عمل می کنند . ناودانی های روفیکس از طریق شبکه های آن به یکدیگر متصل بوده و یک سطح یکپارچه فولادی تشکیل می دهند. بارگزاری های متعدد نیز نشان داده اند. که ترکیب روفیکس و بتن در صورتی که متراکم کردن بتن و درگیری آن با شبکه های روفیکس به نحو مطلوبی انجام شده باشد میتواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور موثر واقع شود .

۳- اجرای دال مرکب ( در ساختمان های اسکلت فلزی )

با استفاده از کارگر نیمه ماهر روفیکس را عمود برجهت محورطولی تیرها و برروی آنها قرار می‌دهند، با سوراخ کردن شبکه‌های روفیکس، گل میخ‌ها را از داخل آنها می گذرانند و یا بعد از پهن کردن قالبهای فلزی گل میخها نصب می شوند و روفیکس کاملا بر روی بال فوقانی تیرها قرار می گیرد، و میلگردهای طراحی بر روی ناودانیهای روفیکس قرار گرفته و سقف آماده بتن‌ریزی می‌شود .

  ۱-۳- مقایسه :

کلیه سقفها را می‌توان با روفیکس پوشاند و سپس عملیات بتن‌ریزی را همزمان و یکجا اجرا کرد. معمولا با روشهای متداول کنونی اجرای هر سقف بین ۱۰ الی ۱۵ روز به طول میانجامد که برای یک ساختمان ۱۰ طبقه چیزی نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۵۰ روز وقت لازم است. دیگر آنکه سطوح بتنی حاصل از قالب بندی چوبی یا فلزی بسیار صاف هستند ولی سطوح زبری که در اثر درگیری بتن و شبکه‌های روفیکس .به وجود می آیند مشکل چسبیدن اندود گچ و سیمان را به کلی بر طرف می‌کنند .

۴- جایگزین بلوک سفالی و کاهش وزن سقف

محاسن بلوک سفالی را میتوان در آکوستیک و ضریب انتقال حرارتی مطلوب آن یافت و اما تاوانی که در مقابل به دست آوردن این محاسن باید پرداخت و در مقابل آن امتیازاتی که اجرای سقف روفیکس با قالبهای روفیکس ارایه می‌دهد عبارتند از :

 الف )    وزن بلوک سفالی برای سقف در هر ۱۰۰ متر مربع بین ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلوگرم است که در مقابل آن روفیکس دارای وزن معادل ۳۵۰ کیلوگرم می باشد (کمتر از %۵ وزن بلوک ) که در محاسبه تیرها، ستونها و پی نقش عمده ای را ایفا می‌کند .

ب) اجرای سقفهای تیرچه بلوک مستلزم استفاده از شمع یا جک می‌باشد در حالی که قالب روفیکس نیازی به شمع یا جک ندارد .

ج) در روشهای متداول امروزی اجرای سقف بعدی تنها پس از گیرش سقف زیرین میسر می‌باشد در صورتی که با استفاده از روفیکس اجرای تمامی سقفها به طور یکجا و همزمان امکان پذیر است .

د ) سفال هیچ مقاومت مکانیکی مفیدی برای سازه ندارد .

ه ) بارگیری، حمل، تخلیه، انبارداری و نصب بلوک سفالی ضایعات قابل توجهی دارد ولی ضایعات روفیکس درحد صفر است .

ی ) روش تیرچه بلوک برای نصب به نیروی ماهر نیازمند است ولی قالبندی با روفیکس با کارگران نیمه ماهر امکان پذیر است .

۵- جدول طراحی و انتخاب ضخامت دال بتنی روی قالب روفیکس

رابطه بین ضخامت دال بتنی و اندازه دهانه تیرهای فرعی برای شرایط مختلف بارگزاری در جدول زیر نشان داده شده است . آزمایشات نشان داده اند که ظرفیت نهایی دال در حدود ۳ برابر مقادیرجدول زیر میباشد :

۶- کاهش وزن و تاثیر آن در رفتار استاتیکی و دینامیک سازه

سقف سبک پیشنهادی به وزن ۲۳۰ کیلوگرم بر متر مربع نسبت به سقفهای متداول با وزن حدود ۶۰۰ کیلوگرم بر متر مربع ، بیش از % ۶۰ سبکتر است و با استفاده از آن موجب حدود %۴۰ کاهش وزن مرده ساختمان و %۲۰ کاهش مصرف مصالح فولادی در اسکلت نسبت به روشهای متداول می گردد .

۷- دیوارهای بتنی

۱-۷- دیوارهای تقسیم کننده داخلی

استفاده از روفیکس برای اجرای تیغه‌های داخل ساختمان در مقایسه با تیغه های آجری هم از نظر وزن و هم از نظر سرعت اجرا دارای امتیاز بیشتری است بعلاوه، ضخامت کمتر دیوار با حفظ استحکام آن در افزایش مساحت مفید ساختمان نیز موثر است .

۲-۷- دیوار‌های خارجی به صورت دو لایه با عایق حرارتی

۱- با نصب سریع روفیکس به قسمت بیرونی چهارچوبها و اجرای یک لایه سیمانی به آن کامل گشته و فضای داخل ساختمان محصور می گردد .

۲- کلیدها، لوله‌های برق و لوله‌های آب به قسمت داخلی دیوار نصب می‌شوند .

۳- همزمان با نصب روفیکس جداره داخلی فضای خالی بین دو لایه روفیکس با عایق حرارتی پر می‌شود .

۴- اندود گچ یا سیمان برای سطوح داخلی بر روی روفیکس اجرا گشته و کار خاتمه می‌یابد .

۳-۷- قالب‌بندی دیوارهای سازه‌ای خمیده مانند مخازن، گنبدها، دودکشهای بتنی

۸- پوشش تونل

۱-۸- بصورت حایل برای جلوگیری از ریزش جداره داخلی

۲-۸-  پوشش بتنی جداره تونل

۱- با توجه به محدودیت فضای کار، قالب بندی به روشهای سنتی برای اجرای دیواره داخلی تونل کاری دشوار و دست و پا گیر محسوب می شد .

۲- اگر قالب های چوبی و یا فلزی مورد استفاده قرار می گرفتند در حین ریختن بتن مشاهده و معاینه فضاهایی که توسط بتن پر نشده بودند مقدور نیست، لیکن بدلیل وجود شبکه های موجود در روفیکس هر گونه حفره و یا فضای خالی در هنگام بتن ریزی مشخص و پر می شود .

۳- پس از انجام بتن ریزی سطح ناصاف حاصله ایده آل ترین سطح برای چسبیدن اندود داخلی تونل و یا لاینینگ داخل تونل را فراهم آورد .

۹- اجرای پله

از آنجایی که اجرای پله با روفیکس نیازی به قالب‌بندی نداشته و به سرعت انجام می‌گیرد لذا بلافاصله پس از ساخت اسکلت می‌توان کلیه پله‌ها را اجرا کرده و امکان دسترسی آسان به تمامی طبقات را برای تمامی افراد فراهم کرد. ضمنا انعطاف پذیری روفیکس امکان اجرای فرمهای مختلف پله را فراهم می‌سازد . این در حالی است که در سیستمهای متداول امروزی دسترسی به سقفها فقط از طریق بالا رفتن از ستونها میسر می باشد .

۱۰- نتیجه گیری

با توجه به مطالب و مقایسات فوق الذکر میتوان گفت که اجرای سقف روفیکس با قالب‌های فلزی. مشبک روفیکس تقریبا کلیه نیازهای یک محاسب، مجری و بهره‌بردار از یک سازه را که عمدتا شامل کاهش هزینه، زمان و بالا‌بردن سرعت و ایمنی را فراهم می‌کند. باشد که آشنایی و استفاده از تکنولوژی روز در تامین هر چه بیشتر نیازهای بشر امروزی مفید واقع گردد .

دانشنامه :

سقف روفیکس

با استفاده از قالب فلزی مشبک روفیکس امکان بتن ریزی همزمان همه طبقات بدون نیاز به شمع، جک و حذف قالب بندی بدون استفاده از نیروی ماهر امکان‌پذیر خواهد بود که این امر به جهت پیشرفت کار و سرعت در اجرا تاثیر بسزایی خواهد داشت. با این روش می‌توان ارتباط با طبقات با ایمنی کافی و عدم ریزش و سقوط مصالح را فراهم نموده و برای افراد حاضر در محل اطمینان خاطر ایجاد نمود.

معرفی

روفیکس قالب ” درجا “یی است که اغلب برای اجرای سقف‌های مرکب بتنی و دیوارهای یکپارچه از آن استفاده می‌شود. از جمله خصوصیات روفیکس مانند سبکی، صرفه اقتصادی با توجه به شرایط اقلیمیِ اکثر مناطق ایران، سرعت و سهولت د ر نصب، نیاز به استفاده از آن در اجرای سقف روفیکس را اجتنا ب ناپذیر کرده است.

مشخصات فنی

روفیکس صفحه فلزی مشبکی است با هفت ناودانی به شکل V و تعداد حداقل ۷۰۰۰ شبکه در هر متر مربع می‌باشد. مواد اولیه روفیکس ورق روغنی و یا گالوانیزه به ضخامت ۸۰/۰ یا ۷۰/۰ میلیمتر از نوع DIN 1623-1 یا ST12 فولاد مبارکه است. روفیکس موارد استفاده متفاوتی دارد. یکی از کاربردهای آن، شکل قالب برای اجرای سقف روفیکس سازه‌های مختلف بتنی است.

تاریخچه

از چهل و پنج سال پیش تا کنون از روفیکس برای ساختن سقف‌های کاذب (بدون نیاز به بستن شبکه میلگرد) در کشورهای صنعتی جهان از این محصول استفاده می شده است.

مقاومت خمشی قابل توجه روفیکس مهندسین و پژوهشگران را را برآن داشت تا با قراردادن روفیکس برروی تیرهای فرعی و بتن ریزی برروی آن، این محصول را به عنوان قالب و همینطور بخشی از فولاد تقویتی مورد استفاده قرار دهند.

آزمایش‌های متعدد انجام شده برای اجرای سقف روفیکس نشان می‌دهد که ترکیب بتن .با روفیکس بوسیله درگیرشدن بتن در شبکه‌های روفیکس، مقاومت قابل توجهی را در مقابل بارگذاری از خود به نمایش می‌گذارد.

از دیگر خواص اجرای سقف روفیکس این روش سبکی بیش از% ۶۵ سقف با قالب فلزی مشبک روفیکس نسبت به سقفهای متداول است که حدوداً موجب کاهش% ۴۰ وزن مرده ساختمان% ۲۰ کاهش مصرف مصالح فولادی در اسکلت سازه می‌شود.

مزایا

سهولت اجرا: اجرای سقف روفیکس نیازی به نیروی ماهر از جمله قالب بند ندارد و انجام آن توسط کارگران ساده ساختمانی

بدون مشکلی امکان‌پذیر است. ایمنی: همزمان با قرارگیری روفیکس بروی تیرها، شبکه‌ای ایمنی در زیر پای کارگران گسترده

میشده و از سقوط اجسام و افراد، جلوگیری می‌کند.

سرعت: سرعت قالب بندی با روفیکس به طور میانگین در حدود ۸۰۰ متر مربع در روز با دو کارگر می‌باشد

که با وجود پوشش روفیکس در تمام طبقات، می‌توان کلیه طبقات را همزمان بتن ریزی کرد.

قابلیت اجرا: قابلیت شکل پذیری روفیکس امکان ایجاد فرمهای پیچیده معماری را به سهولت بوجود آورده و قالب بندی را امکان‌پذیر می‌کند.

روفیکس در کاهش وزن و تاثیر رفتار استاتیکی و دینامیک سازه موثر است.

نیاز هر چه کمتر به وسایل جانبی مانند ابزارالات، بالابر، دستگاه جوش و…

تاسیسات: در روشهای متداول، شبکه لوله‌های برق، آب و شوفاژ روی سقف قرار می‌گیرد

پس از پوشاندن سطح توسط پوکه و ماسه-سیمان کف سازی بوسیله موزاییک، سرامیک یا سنگ صورت می‌پذیرد.

افزایش استحکام سازه: قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال و در ناحیه ایی که .حداکثر تنش کششی وجود دارد و قفل شدن بتن در شبکه‌های آن صورت می‌پذیرد و موجب می‌شود .که تنشهای حاصل از بارگذاری به ناودانی‌های روفیکس منتقل شوند. هر ناودانی روفیکس سطح مقطعی برابر با ۴۰ میلیمتر مربع (معادل سطح مقطع میلگردی به قطر ۷ میلیمتر) می‌باشد.

عایق حرارتی و صوتی: بیشتر انرژی صوت، به هنگام عبور از هوای مسدود داخل سقف، جذب و به انرژی حرارتی تبدیل می‌گردد و نهایتاً میزان ناچیزی از آن به طبقه زیر می‌رسد.

بنابراین میزان انرژی صوتی که مابین طبقات منتقل می‌شود، در سقفهای مرکب روفلکسی کمتر از سقفهای ضربی و بلوک سفالی است زیرا جامدات صدا را بیشتر از گازها منتقل می‌کنند. هوای مسدود داخل سقف علاوه بر صدا، عایق حرارتی خوبی در تابستان و زمستان به حساب می‌آید.

مزایای اجرایی

  1. سرعت و سهولت در اجرا.

  2. عدم نیازبه نیروی ماهر.

  3. کاهش هزینه مصالح سقف.

  4. عدم نیاز به شمع یا جک.

  5. بدون نیاز به بالابر ویا جرثقیل برای نصب روی طبقات

  6. حذف قالب بندی به روش سنتی.

  7. امکان بتن ریزی همزمان همه طبقات.

  8. کاهش ضخامت و وزن سقف‌ها.

  9. ایمنی بیشتر در مقابل زلزله.

  10. کاهش مصرف مصالح دراسکلت ساختمان.

  11. ایجاد سقف دوجداره وعایق دربرابرصدا و حرارت.

  12. قابلیت عبور تآسیسات از داخل ضخامت سقف

  13. جلوگیری از پوسیدگی لوله‌ها.

  14. قابلیت شکل پذیری بی نظیر برای ساخت فرم‌های پیچیده.

  15. قابلیت حمل مساحت‌های زیاد با صرف حداقل انرژی و هزینه

  16. بدون ضایعات در بارگیری، حمل، نگهداری و نصب.

کاربردهای روفیکس نسل اول

اجرای سقف روفیکس

انواع سقف، کف و پلکان بتنی

سقف کاذب

سقف مرکب بتنی

دال دوطرفه

طاق ضربی

ساخت بام

ساخت گنبد

رمپ و پارکینگ

کف کاذب

پلکان

ساخت سازه یا فرمهای پیجیده نامنظم

اجرای نمای سه بعدی

سازه‌های پوسته‌ای

بتن ریزی حجیم

درزهای اجرایی

ساخت جعبه صفحه ستون

مجری سقف روفیکس

خواهشمند است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای سقف روفیکس و ارائه نمونه کارهای مرتبط و یا برآورد اختصاصی پروژه مورد نظر با کارشناسان مجرب دفتر مرکزی Ott تماس حاصل فرمایید.

موبایل ۲۸۵۶۱۷۸-۰۹۱۲

گالری سقف روفیکس

تماس با ما