بیسیم واکی تاکی از چه قطعاتی ساخته می شود؟

بیسیم واکی تاکی از چه قطعاتی ساخته می شود؟

قبل از رایج شدن تلفن های همراه در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، واکی تاکی ها بهترین دستگاه های ارتباطی به شمار می رفتند و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند و در مواردی در مقایسه با تلفن همراه نیز دارای قابلیت های خاص خود نیز می باشند. بیسیم واکی تاکی مجموعه ای از قطعات الکترونیکی می باشد که در نهایت منجر به ارسال و دریافت امواج رادیویی می گردد. در این مقاله به معرفی قطعاتی که در ساخت بیسیم واکی تاکی مورد استفاده قرار میگیرد، می پردازیم.

بیسیم واکی تاکی

بیسیم واکی تاکی همان کارکرد رادیو را داشته با این تفاوت که واکی تاکی، ارسال امواج را هم انجام می دهد. واکی تاکی ها رادیوهای دستی و قابل حملی می باشند که در یک باند فرکانسی مشترک توسط امواج رادیویی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

برد بیسیم واکی تاکی

اصلی ترین قطعه ای که در ساخت بیسیم واکی تاکی مورد استفاده قرار می گیرد. برد آن است که مجموعه از  ای سی (IC) ، خازن (Ceramic Capacitor) و مدارات پیچیده الکترونیکی می باشد. قطعاتی همچون آنتن، صفحه کلید، صفحه نمایش LCD و LED و دکمه PTT بر روی برد نصب می شوند. هر چه قطعاتی الکترونیکی که بر روی برد الکترونیکی بیسیم متصل می گردند از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، عمر دستگاه و همچنین میزان برد بیسیم و آنتن دهی آن هم بالاتر خواهد بود.

آنتن بیسیم واکی تاکی

از قطعات اصلی که بیسیم واکی تاکی جهت ارسال و دریافت امواج رادیویی به آن وابسته است، آنتن می باشد. آنتن بیسیم بر اساس مدل دستگاه در انواع مختلفی مانند سخت ( غیر منعطف ) و نرم ( منعطف ) ساخته می گردد که هر کدام می تواند دارای طول کوتاه و بلند باشد. در نسل های گذشته بیسیم واکی تاکی، آنتن آن بصورت تلسکوپی بود که بصورت دستی باز و بسته میشد، اما در مدل های امروزی بصورت یک تکه می باشد.

خواندن
واکی تاکی یا تاکی واکی؟

دکمه PTT

بیسیم واکی تاکی در حالت پیش فرض بر روی دریافت امواج رادیویی تنظیم است و فرد برای دریافت پیام ها نیاز به کار خاصی ندارد و فقط با روشن بودن بیسیم پیام ها را دریافت می کند. اما از آنجا که بیسیم واکی تاکی در آن واحد نمی تواند هم امواج رادیویی را دریافت و ارسال کند دکمه ای با نام PTT (Push To Talk) بر روی دستگاه تعبیه شده که حالت بیسیم را از دریافت به ارسال کننده امواج تبدیل می کند. فرد با نگه داشتن این دکمه پیام خود را مخابره کرده و در انتها این دکمه را رها می نماید.

بیسیم واکی تاکی از چه قطعاتی ساخته می شود؟
بیسیم واکی تاکی از چه قطعاتی ساخته می شود؟

صفحه نمایش

وجود صفحه نمایش علاوه بر زیبایی بخشیدن به دستگاه، به کاربر این امکان را می دهد تا شماره کانال خود را تنظیم کرده و همچنین با نشان گرها، از شارژ شدن و تخلیه شارژ باتری خود مطلع گشته و بلندی صدای بیسیم را تنظیم نماید. صفحه نمایش بیسیم واکی تاکی در دو نوع LED و LCD می باشد که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. بطور مثال در مدل بیسیم واکی تاکی مجاز طنین Tanin GP23 صفحه نمایش از نوع LED پنهان بودن که تکنولوژی بی نظیری برای بیسیم به شمار می رود. از ویژگی های این صفحه نمایش می توان به استحکام بالا و زیبایی منحصر به فرد آن نیز اشاره کرد. در بعضی از مدل های بیسیم واکی تاکی از صفحه نمایش استفاده نشده است که این امر هم باعث مزایایی همچون کاهش قیمت بیسیم واکی تاکی و همچنین افزایش میزان ماندگاری شارژ باطری بیسیم واکی تاکی نیز میگردد.

خواندن
قیمت و خرید بیسیم واکی تاکی دست دوم کارکرده

نسل جدید بیسیم های واکی تاکی دارای صفحه نمایش بزرگ و تاچ می باشند که دارای سیستم عامل اندروید هستند و همانند تلفن های همراه قابلیت نصب اپلیکشن بر روی آن ها فراهم است.

باطری بیسیم واکی تاکی

از قطعات ضروری برای دستگاه بیسیم، باطری بیسیم واکی تاکی می باشد که وظیفه آن تامین انرژی الکتریکی دستگاه می باشد. هر چه کیفیت ساخت باتری بالاتر باشد بالاطبع دستگاه بیسیم دارای برد بهتری نیز می باشد. در مدل های قدیمی از باتری سیلیکونی استفاده می گردید ولی با پیشرفت تکنولوژی در باطری بیسیم امروزی از نوع لیتیومی (Li-ion) استفاده می گردد که در مقایسه با نسل قدیمی، دارای ماندگاری شارژ بالاتر و همچنین عمر بیشتری برخوردار است.

سر ولوم

در برخی از مدل های بی سیم، از سرولوم استفاده شده که بصورت معمول در کنار آنتن قرار دارد. روشن و خاموش کردن و تنظیم میزان صدای دستگاه توسط این قطعه انجام می پذیرد. در بعضی از مدل ها، سرولوم حذف شده و تنظیمات توسط صفحه کلید امکانپذیر می باشد.

صفحه کلید بیسیم واکی تاکی

جهت کارکرد راحت تر، در برخی از مدل ها از صفحه کلید استفاده شده است که کارکرد و تنظیم منوهای دستگاه را راحت تر و کاربردی تر می نماید.

بلند گو

از قطعاتی که تمامی دستگاه های واکی تاکی از آن بهره می برد، بلند گو بوده که میزان کیفیت و قدرت بلندی آن در مدل های مختلف دارای تفاوت هایی نیز می باشد.‌