تاریخچه ساخت بیسیم واکی تاکی

تاریخچه ساخت بیسیم واکی تاکی

مخترع واکی تاکی و بیسیم شخصی کانادایی به اسم دونالد هینگز (Donald Hings) می باشد که در حقیقت اولین شخصی بود که امواج و سیگنال رادیویی را به صورت بی سیم منتقل نمود. او در ابتدا نام اختراع خود را پیک ست (Pickset) گذاشت ولی به مرور زمان به واکی تاکی (Walkie Talkie) تغییر پیدا کرد.

واکی تاکی کوله پشتی در جنگ جهانی
واکی تاکی کوله پشتی در جنگ جهانی

واکی تاکی (Walkie Talkie)

واکی تاکی (Walkie Talkie)  یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل می باشد که امواج رادیویی را به صورت دو طرفه انتقال میدهد.‌ نسل قدیم واکی تاکی ها بسیار حجیم بوده و برای حمل آن از کوله پشتی استفاده می کردند. 

واکی تاکی نوعی دستگاه رادیویی نیمه دوبلکس می باشد. اصطلاح نیمه دوبلکس به این معنا می باشد که تعدادی واکی تاکی از یک کانال رادیویی استفاده کنند با توجه به اینکه در آن واحد فقط یک دستگاه واکی تاکی می تواند ارسال کننده امواج رادیویی باشد و دیگر واکی تاکی ها نقش دریافت کننده را ایفا می کنند.

دستگاه فرستنده و گیرنده واکی تاکی در حالت استفاده عادی بر روی حالت دریافت امواج رادیویی تنظیم می باشد. و هر لحظه که شخص قصد صحبت داشته باشد باید دکمه PTT را فشار داده و با نگه داشتن آن دریافت امواج رادیویی را متوقف کرده و اقدام به ارسال امواج رادیویی نماید.

کیفیت واکی تاکی های امروزی بر اساس معیارهای همچون : برد بیسیم، تکنولوژی در ساخت قطعات، وزن بیسیم، کیفیت دریافت و ارسال صدا، ظرفیت باتری بیسیم واکی تاکی در نگهداری میزان شارژ، طراحی بیسیم واکی تاکی نیز می باشد.

خواندن
بیسیم واکی تاکی اسباب بازی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی واکی تاکی ها اندازه یک تلفن همراه بوده و قابل استفاده توسط تمامی اشخاص می باشند.

اولین بیسیم واکی تاکی
اولین بیسیم واکی تاکی

اختراع واکی تاکی

اولین باری که دستگاه واکی تاکی مورد استفاده گسترده قرار گرفت و اصلاح واکی تاکی بصورت عمومی استفاده شد برمیگردد به جنگ جهانی دوم که توسط ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. این نوع واکی تاکی توسط شرکت موتورولا در سال ۱۹۴۰ تولید شد اطلاع و مدل آن MOTOROLA SCR-300 نامگذاری شد. پس از جنگ جهانی واکی تاکی‌ توسط دیگر شرکت ها جهت مصارف عمومی ساخته و در موارد امنیتی، تجاری و شخصی استفاده شد.

قبل از سال ۱۹۳۹ و جنگ، ایده واکی تاکی آنچنان که باید مورد توجه واقع نشد. پس از چندین سال تیم شرکت موتورولا آنرا بهینه سازی نمود تا ارتش بتواند در جنگ از آن استفاده نماید. واکی تاکی در آن زمان دارای نمونه‌هایی همچون خودرویی، نفری و قابل حمل توسط کوله پشتی و تانک نیز بود. کشورهای آمریکا انگلیس و آلمان واکی تاکی های خاص خود را داشتند.

واکی تاکی در جنگ جهانی دوم
واکی تاکی در جنگ جهانی دوم

اولین واکی تاکی دستی

اولین شرکتی که واکی تاکی دستی را تولید نمود شرکت موتورولا بود. در سال ۱۹۴۰ شرکت موتورولا که در آن زمان نام آن تولیدی گالوین بود. (این شرکت در سال ۱۹۴۷ به نوع موتورولا تغییر نام داد) در زمانی که ایالات متحده در جنگ جهانی دوم در جنگ بود مهندسین شرکت موتورولا دریافتند که سربازان نیاز به برقراری ارتباط با یکدیگر به صورت بی سیم در هنگام حرکت را دارند. 

خواندن
کاربردهای مفید بیسیم

اولین مدل واکی تاکی ساخته شده توسط شرکت موتورولا AM SCR-536 نامگذاری شد. به این نوع واکی تاکی در اصطلاح واکی تاکی دستی (Handie Talkie) گفته می‌شود.

در دنیای امروز اصطلاحات به اشتباه مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع اصطلاح واکی تاکی (Walkie Talkie) به مدلی گفته می شود که با کوله پشتی به پشت نفر متصل می‌گردد. و هندی تاکی (Handie Talkie) دستگاهی بود که به صورت کامل در دست قرار می گرفت.

اولین واکی تاکی موتورولا
اولین واکی تاکی موتورولا

موارد استفاده از واکی تاکی از گذشته تا امروز

همانطور که در تاریخچه بیسیم واکی تاکی ذکر شد در گذشته واکی تاکی به صورت نظامی مورد استفاده قرار میگرفت ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شرکت های تولید بیسیم واکی تاکی، این دستگاه مورد استفاده عموم قرار گرفت.

  • موارد استفاده واکی تاکی
  • تالارهای پذیرایی
  • تشریفات مجالس
  • شرکت های امنیتی و مراقبتی
  • نیروی پلیس
  • معادن
  • آتش نشانی
  • مراکز درمانی و بیمارستان ها
  • گروههای طبیعت گردی و آفرود به دلیل عدم آنتن دهی تلفن همراه در نقاط دور دست
  • کارخانجات تولیدی و صنعتی
  • مراکز ورزشی و استادیوم ها
  • کارگاه های ساختمانی